کد خبر : 7610
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
-

برجام از نفس افتاده در میان دو دولت تازه نفس

برجام از نفس افتاده در میان دو دولت تازه نفس
اینک با سرکار آمدن یک دولت تازه نفس در آمریکا که خود را در ظاهر  مشتاق به بازگشت به برجام نشان میدهد به میز مذاکرات بازگشته است. مذاکراتی که در ابتدا در وین منتج به برجام شد باری دیگر در همان وین اینبار برای احیای برجام آغاز شده است. گویا همه به نقطه آغاز برگشته ایم.؛

به گزارش بوشهرنیوز- مذاکرات ۱+۵ و ایران که منتهی به برنامه جامع اقدام مشترک یا به اختصار برجام شد محصولی از دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۴ بود. طرف اصلی دیگر این توافقنامه دولت باراک اوباما در آمریکا بود.

برجام از همان ابتدا به خوبی نمیتوانست خواسته های توافق شده ایران را برآورده کند در عین حال خواسته های توافق شده طرف مقابل به طور کامل برآورده شد. این در حالی است که دولت تازه از راه رسیده دونالد ترامپ در آمریکا با وعده پاره کردن برجام نهایتا در عمل از برجام خارج شد. از آن زمان تا کنون ایران تا جایی که امکان داشت به تعهدات خود علی رغم تخلف طرف مقابل پایبند ماند و کمی بعد طی چند گام برخی از تعهدات خود را کنار گذاشت.
اینک با سرکار آمدن یک دولت تازه نفس در آمریکا که خود را در ظاهر  مشتاق به بازگشت به برجام نشان میدهد به میز مذاکرات بازگشته است. مذاکراتی که در ابتدا در وین منتج به برجام شد باری دیگر در همان وین اینبار برای احیای برجام آغاز شده است. گویا همه به نقطه آغاز برگشته ایم.
چند ماه از مذاکرات وین میگزرد اما عملا هیچ خروجی معنا داری از این مذاکرات حاصل نشده است. آمریکایی ها اینبار بر سر مسایلی بحث میکنند که از هیچ جهت به مسایل هسته ای مرتبط نیست. و این موضوع کار دشوارتر کرده است.
اما اینک به آخرین روزهای دولت حسن روحانی رسیده ایم و همه میدانند که باید منتظر بود تا دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به ریاست ابراهیم رئیسی مستقر شود تا تکلیف نهایی این مذاکرات مشخص شود.
در حال حاضر پس از گذشت شش سال ظاهرا برجام نفس های آخر خود را میکشد در حالی که دو دولت تازه تنفس سعی خواهند کرد آن را به گونه ای احیا کنند. آمریکایی ها که خود ابتدا از آن خارج شده اند ظاهرا مایل نیستند به سادگی به آن بازگردند و اما اینبار ایرانی ها نیز حاضر نخواهند بود مانند دور قبلی به هر شکلی که شده آن را احیا کنند. آنطور که پیداست چنین توافقی که کاملا حقوق ایرانی ها را نقض کرده به پایان خود رسیده و به بن بست خورده است. گرچه باید منتظر بود و دید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان