کد خبر : 1274
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
-

اتکا به اقتصاد نفت دلیل معضل بیکاری در آبادان

اتکا به اقتصاد نفت دلیل معضل بیکاری در آبادان

طی سال‌های اخیر در آبادان آن‌طور که باید به تقویت تولید ملی، حمایت از کسب‌وکارهای نوین و استفاده از ظرفیت ای داخلی توجه نشد. نگاهی به آمار شرکت‌های فعال در شهرک صنعتی آبادان و میزان رشد آن‌ها متناسب با میزان فرصت‌های به‌دست‌آمده گواهی بر این موضوع است.

به گزارش بوشهر نیوز، آبادان شهری است که اقتصاد آن بر پایه نفت رشد کرد و به همین دلیل نیز صاحب بسیاری از اولین‌های کشور شد. سود بسیار بالای این صنعت و افزایش قیمت نفت در برهه‌ای از زمان سبب شد تا گردش اقتصادی در این شهر با رشد چشمگیری مواجه شده و مقصد بسیاری از متخصصان و افراد جویای کار از نقاط مختلف کشور و دنیا باشد.

این رشد چشمگیر اقتصادی مزایا و معایبی را برای این شهر به همراه داشت. افزایش گردش اقتصادی، تقویت زیرساخت‌های شهری و ایجاد اشتغال پایدار ازجمله مزایایی بود که نصیب آبادان و حتی شهرهای هم‌جوارش شد. اما ضرری که نصیب این شهر شد و شاید تا سال‌ها بعد کمتر کسی متوجه این موضوع بود وابستگی مردم منطقه به مشاغل دولتی و عدم تقویت کارآفرینی بود.

این موضوع که در آن زمان پیش‌بینی‌نشده بود زمانی که وابستگی اقتصاد کشور و علی‌الخصوص اقتصاد این شهر به نفت بسیار بالا رفت و قیمت نفت نیز کاهش پیدا کرد تبدیل به یک معضل شد و به شکل بیکاری و نبود شغل پایدار خود را بروز داد.

هرچند این معضل در دیگر شهرهای کشور نیز وجود دارد و مشکلی نیست که فقط گریبان مردم آبادان را گرفته باشد اما وضعیت اشتغال در این شهر به دلیل وابستگی بیشتر به اقتصاد مبتنی بر نفت حالت بحرانی‌تری به خود گرفته است. علی‌رغم واضح بودن مواضع دشمن در سال‌های اخیر و افزایش فشارها، اقدام پررنگی برای مقابله با این موضوع نشد و نتیجه کم‌توجهی به موضوع کارآفرینی و تقویت تولید داخل نیز وضعیتی است که امروز شاهد آن هستیم.

این مشکل زمانی دردناک‌تر می‌شود که بارها مقام معظم رهبری هشدارهای لازم را در این خصوص داده‌اند. تأکید بر اجرای سیاست‌های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ابلاغ آن به دستگاه‌ها و حتی نام‌گذاری چندین سال به نام اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ازجمله این هشدارها بود.

طی سال‌های اخیر در آبادان آن‌طور که باید به تقویت تولید ملی، حمایت از کسب‌وکارهای نوین و استفاده از ظرفیت ای داخلی توجه نشد. نگاهی به آمار شرکت‌های فعال در شهرک صنعتی آبادان و میزان رشد آن‌ها متناسب با میزان فرصت‌های به‌دست‌آمده گواهی بر این موضوع است.

عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا آنجا پیشرفت که طرح ایجاد فاز ۲ پالایشگاه آبادان نیز با مشکل مواجه شد و وابستگی زیاد این طرح به خارج کشور سبب کندی پیشرفت آن شد. این مشکل بحث اشتغال مردم را نیز تحت تأثیر قرارداد و بسیاری از افرادی که در این پروژه کار می‌کردند با کسری حقوق و حتی تعدیل نیرو مواجه شدند.

لازم است تا مسئولان کشوری و شهری نگاهی تولید محور به اقتصاد داشته باشند، این نگاه به‌ویژه در شهرهایی که گردش مالی در آن‌ها وابستگی بیشتری به نفت دارد اهمیت بیشتری پیداکرده و نیازمند توجه به بخش‌هایی است که شاید تاکنون جدی گرفته نمی‌شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان