کد خبر : 2377
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۵۸
-

اخلاق(۱۰)؛

تکلیف محوری و عمل به وظیفه

تکلیف محوری و عمل به وظیفه
بوشهرنیوز: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین آداب و اخلاق در عرصه انتخابات تکلیف محوری و عمل بر اساس وظیفه است. که از این اخلاق به عنوان یکی از اصول بنیادین حاکم در اسلام یاد می‌شود.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، نتایج انتخابات در کشور گاهی اوقات زمینه رشد، توسعه، پیشرفت و ارتقا جامعه است و گاهی اوقات نیز باعث سستی، عقب‌ماندگی و ضعف می‌شود.

اما مهمتر از نتایج انتخابات، رعایت اخلاق رقابتی در آن است. انتخابات که حول و محور رقابت می‌چرخد باید اخلاق اسلامی در آن حرف اول و آخر را بزند، اخلاقی که فرسنگ‌ها با ریاکاری، دروغ، تهمت، افترا و… فاصله داشته باشد.

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین آداب و اخلاق در عرصه انتخابات تکلیف محوری و عمل بر اساس وظیفه است. که از این اخلاق به عنوان یکی از اصول بنیادین حاکم در اسلام یاد می‌شود.

اصل تکلیف محوری همانند اصل اعتدال در تمام احکام و قواعد اسلام جاری و ساری است، فرد مسلمان همیشه باید رصد کند که وظیفه شرعی او چه در بعد فردی و چه اجتماعی چیست.

در عرصه انتخابات نامزدها و کاندیداهای محترم نیز طبق این قاعده باید با کیاست، ظرافت و تیزبینی عمیق تدبر و تامل کنند، که آیا در این برهه از زمان و در شرایط موجود می‌توانند تکلیف کاندیداتوری و قبول احتمالی چنان مسوولیتی در نظام اسلامی بر دوش بکشند یا خیر؟

این اصل بارها و بارها توسط امام راحل و بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری تبیین و عنوان شده است.

امام خامنه‌ای در این رابطه می‌فرمایند:« شرکت در میدان انجام وظیفه، بازنده‌ای ندارد؛ همه برنده اند. هر کسی پای صندوق رأی برود و از روی احساس مسئولیت و طبق تشخیص خود رأی بیندازد، باید احساس کند که تکلیف خود را انجام داده است».

درمی‌یابیم که اگر همه چه کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی و چه هواداران و مردم طبق وظیفه‌ای که بر دوش دارند انتخابات را برگزار کنند، قطعا ماجور هستند.

اگر عمل بر اساس تکلیف محوری و وظیفه باشد، دیگر هر کسی وارد عرصه حیاتی و مهم انتخابات نمی‌شود، عرصه‌ای که در ریز و درشت جامعه اثرگذار است.

و اگر این شاخصه و ضابطه به عنوان یک اصل اساسی و طلایی تلقی شد، دیگر مردم و هواداران در انتخاب و دادن آراء نهایت دقت را می‌کنند چرا که هر رای آنها در آینده کشور اثرگذار خواهد بود.

در این صورت است که همه ملت در عرصه انتخابات پیروز خواهند شد چرا که همه بر اساس وظیفه و از روی احساس تکلیف وارد عمل شده‌اند که در اینجا دیگر باخت و پیروزی مهم نیست، آن چه که مهم است عمل به وظیفه و گام برداشتن در مسیر تکلیف است.

اگر تکلیف و وظیفه وارد میدان شد قطعا به دنبال آن شایسته سالاری خواهد آمد چرا که این شاخصه از نتایج گام برداشتن در مسیر تکلیف و وظیفه است.

در این صورت اگر بهترین افراد از لحاظ تدین و تخصص وارد عرصه انتخابات و آزمون شوند، قطعا انتخاباتی عزت‌مندانه و مفتخرانه همراه با پیشرفت و رشد و توسعه خواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان