کد خبر : 4398
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
-

رییس جمهور از چه چیزی واهمه دارد؟

رییس جمهور از چه چیزی واهمه دارد؟
بوشهرنیوز: شاید اظهارات حسن روحانی درباره دستبرد در رای مردم در انتخابات مجلس یازدهم، نوعی واکنش هراس‌آمیز از سوی رییس‌جمهوری به وقوع احتمالی تغییر بنیادین در شاکله مجلس آینده باشد؛ چیزی که قطعا در صورت وقوع، می‌تواند دولت ایشان را که معمولا به رواداری و تساهل‌گری از سوی مجلس عادت کرده، با چالش جدی مواجه کند.؛

بوشهرنیوز- حسن روحانی رئیس قوه مجریه هفته گذشته به عنوان مجری بخشی از دستورالعمل نشست انتخاباتی مجلس ظهور کرد و مدعی انحصارطلبی برخی جریان‌ها در انتخابات پیش رو شد.

 

مهم‌ترین فراز سخنان حسن روحانی آنجایی بود که تلویحا مدعی دستکاری در نتیجه انتخابات شد.

 

همین چند روز پیش بود که نشست انتخاباتی حسن روحانی با سران حامیان دولت از جمله سید محمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق‌نوری در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد.

 

حاضران در این نشست بر دو محور و موضوع ردصلاحیت‌های گسترده “شورای نگهبان” و “تخریب چهره سیاسی رقیب” به توافق رسیدند و پس از این توافق، ریاست جمهوری سخنگوی این نشست در محافل مختلفی شد.

 

روحانی در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور، با تأکید بر اینکه مردم باید مطمئن شوند رای آنها کم و زیاد نمی‌شود، گفت: «شماها(جریان رقیب) که در جلسات خصوصی خود می‌گویید مجلس بعدی صددرصد مال ماست، اگر مال شماست چرا غصه می‌خورید. شما که اینجوری در اتاق فکر گفتید مجلس بعدی صد در صد مال ماست الحمدلله مال شماست؛ اگر مال شماست بگذارید یک رقابت شکل بگیرد، مشارکت بالا برود، مجلس هم مال شما باشد، نوش جان شما.»

 

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود، روند احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان را مخدوش و متاثر از مداخلات سیاسی دانست.

 

او در گفته‌های خود فرایندی خودساخته و بی‌مبنا برای روند احراز صلاحیت‌ها عنوان و تصریح کرد: «اینکه نمی‌شود که نهادهای اصلی قانونی، چهار رکنی که باید بگویند این فرد صالح است یا نیست، همه گزارش درست دادند و یکی را فرستادند در یک کوچه‌ای و اصلاً معلوم نیست با چه کسی صحبت کرده و چه گفته، بعد آمده گزارشی نوشته؛ مگر می‌شود با چنین چیزی کشور را اداره کرد.

 

وی همچنین عنوان کرد:«اگر می‌خواهیم با رفتن در خانه‌ها کارها را درست کنیم، پس این دستگاه‌ها را تعطیل کنیم. این وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و دادگستری را برای چه داریم، برویم همان در خانه‌ها و از دو همسایه بپرسیم.»

 

اما واقعا هدف روحانی از این مطالب و مسایل چیست یا به تعبیر صحیح‌تر حسن روحانی از چه چیزی می‌ترسد؟

 

پرداختن به اینکه رییس‌جمهوری به‌عنوان دومین مقام رسمی کشور، اینچنین به موضوعات روتین سیاسی از جملات رقابت میان جریان‌ها ورود می‌کند و در نیش و کنایه‌های خاصی، جانب یک جناح را می‌گیرد و علیه جناحی دیگر تیغ برمی‌کشد، خود حدیث مفصلی است که قطعا در این مجمل نمی‌گنجد.

 

اما اساسا چه کسی به گوش جناب رییس‌جمهور رسانده که رقیب، از پیش سند صددرصد مجلس را به نام خود زده است؟

 

البته که اتهام‌زنی رییس‌جمهوری به رقیب، ماحصل مشاوره آشنایان به ایجاد عملیات جنگ روانی است که به وفور حول ایشان در پاستور را احاطه کرده‌اند اما وی باید بداند که با چنین اظهاراتی درباره رقابت‌های میان‌جناحی، احتمال تقلیل شأن و وزن رییس‌جمهوری در اذهان جمهور می‌رود؛ مساله‌ای که یقینا نه به صلاح مُلک‌شان است و نه به صلاح ملت.

 

از سوی دیگر، طی چهار سال اخیر که قوه مقننه کشور به سردمداری علی لاریجانی، دربست در خدمت منویات قوه مجریه بود، آیا کسی وزارت کشور وی را به دخل و تصرف در رای ملت در اسفند سال ۹۴ متهم کرد؟

 

شاید اظهارات حسن روحانی درباره دستبرد در رای مردم در انتخابات مجلس یازدهم، نوعی واکنش هراس‌آمیز از سوی رییس‌جمهوری به وقوع احتمالی تغییر بنیادین در شاکله مجلس آینده باشد؛ چیزی که قطعا در صورت وقوع، می‌تواند دولت ایشان را که معمولا به رواداری و تساهل‌گری از سوی مجلس عادت کرده، با چالش جدی مواجه کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان