کد خبر : 5180
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
-

گناوه و معضلات بهداشتی منهای کرونا

گناوه و معضلات بهداشتی منهای کرونا
بوشهرنیوز: شهر گناوه هم این روزها همانند تمام دنیا تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است اما در این شهر منابع آلودگی عمومی بسیاری وجود دارد که گوشه ای از هر یک از آنها می تواند سلامت شهروندان و مسافرین این شهر تجاری را به شدت به خطر بیندازد.؛

بوشهرنیوز- این روزها ذهن همه مردم دنیا به شدت درگیر موضوع ویروس کرونا شده است. این ویروس هم همانند دیگر ویروس هایی که تا کنون شیوع یافته است دارای یک منشاء خاص می باشد که اگر نبود قطعاً این ویروس ها نه تولید و نه منتشر می شد.

 

شهر گناوه هم این روزها همانند تمام دنیا تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است اما در این شهر منابع آلودگی عمومی بسیاری وجود دارد که گوشه ای از هر یک از آنها می تواند سلامت شهروندان و مسافرین این شهر تجاری را به شدت به خطر بیندازد.

 

فاضلاب شهری و روستایی:
فاضلاب شهر گناوه علیرغم همه پی گیری های صورت گرفته توسط مردم و مسئولین در نقطه اعتبار تخصیص داده شده توسط دولت مانده است. اعتباری ششصد میلیارد ریال که می بایست طی دو سال به صورت مساوی تخصیص می یافته و فقط محدوده های نیمه کاره نقشه اولیه فاضلاب گناوه که مربوط به دهه ۷۰ بوده و محدوده جدید را نیز شامل نمی شود به سرانجام می رسانده است اما عملاً همین کار نیز به سرانجام نرسیده است.

 

پسماند:
پسماند گناوه در دو قسمت می بایست مورد توجه قرار گرفته شود. اول سایت پسماند بندر گناوه می باشد که نیاز به ساماندهی و بروز رسانی با استفاده از تجهیزات به روز علمی دارد. موقعیت جغرافیایی این سایت در منطقه ای واقع گردیده که در فصل بارندگی شاهد سر ریز شدن زباله ها به سمت زمین های کشاورزی اطراف و ساحل بوده ایم و شیرآبه های های زباله ها نیز می توانند با توجه به نفوذپذیری خاک آن منطقه آبهای زیر زمین و رودخانه مجاور را آلوده نمایند.

 

در قسمت دوم که مهمتر از بخش اول آن است بحث جمع آوری زباله ها از درب منازل نیز آنچه نیاز شهر گناوه بوده که تا کنون به طور صحیح و کامل اجرایی نگردیده است موضوع تفکیک از مبدا می باشد که در حال حاضر نیاز اساسی پسماند این شهر می باشد. متاسفانه شاهد هستیم که روزانه افرادی تا نصف بدن در سطل های زباله آهنی شهر به دنبال جدا کردن پلاستیک و آهن های زباله از مابقی زباله ها می باشند که این موضوع سلامت شهر و شهروندان را به خطر انداخته است.

 

 

بازار دست فروشان ماهی:
گناوه در قدیم دارای یک بازار ماهی فروشی در مجاور سایت تجاری قدیم بود که این بازار به محل جدید در مجاور پارک خور فعلی منتقل گردید. طی چند سال گذشته تاکنون شاهد بوده ایم که روبروی پارک مثلثی در منطقه امام زاده سلیمان ابن علی(ع) در ابتدا یک یا دو نفر بسات ماهی فروشی خود را پهن می نمودند و این تعداد در نهایت افزایش یافت به نحوی که در حال حاضر به یک بازار تبدیل شده که هیچ گونه زیرساخت بهداشتی را نداشته و تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان می باشد.

 

مجاورت در کنار کانال دفع آبهای سطحی که به عنوان جوی فاضلاب از آن استفاده می گردد ، عدم رعایت موازین بهداشتی محل و … این بازار را به یک معضل تبدیل نموده است که می بایست از همین حالا تصمیمی جدی برای آن گرفته شود.

 

 

گاری های فلافل فروشی:
یکی از معضلات بهداشتی سایت تجاری بندر گناوه وجود گاری های فلافل و فروش غذاهای خانگی می باشد. این مشاغل در حال حاضر بدور از هرگونه نظارت بهداشتی مشغول به فعالیت می باشند و محلهای فعالیت آنها نیز باعث ایجاد ترافیک در سطح شهر شده و پراکندگی آنها نیز کنترل و نظارت بر فعالیت آنها را مشکل نموده است. شاید تنها راهکار موجود البته فقط برای فلافل فروشی ها مشخص نمودن محلی تجمیعی با محیا نمودن زیرساخت های لازم توسط شهرداری می باشد که بتوانند به ادامه فعالیت خود بپردازند و در غیر اینصورت به عنوان یک معضل اساسی اجتماعی و بهداشتی می بایست مورد توجه قرار گرفته شود که البته همکاری خود فلافل فروشی ها خود می تواند راهگشای این مشکل باشد.

 

سگ های سرگردان:
در سطح اکثر خیابان ها و محلات شهر گناوه و روستاهای همجوار شاهد هجوم سگ های سرگردان هستیم. حضور این حیوان فارغ از اینکه می تواند باعث ایجاد استرس و رعب و وحشت در بین خانواده ها و ساکنین محلات گردد می تواند باعث بروز بیماری های واگیردار به شهروندان نیز شود. این بیماری ها از بیماری های کشنده و بسیار خطرناک بوده که به وسیله این حیوان به انسان ها منتقل می گردد، ضمن اینکه در حال حاضر نیز مطابق دانسته های علمی این حیوان نیز می تواند ناقل ویروس کرونا بوده و زندگی هر شهروندی را به خطر بیندازد.

 

 

در پایان یادآور می گردد که موارد یاد شده برخی از خلاصه ای از مشکلات احتمالی این معضلات سلامت شهر گناوه می باشند و برای هر موضوع می توان یک فصل یادداشت برداری کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان