کد خبر : 5263
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
-

نقشِ دولت در گرانی های افسار گسیخته

نقشِ دولت در گرانی های افسار گسیخته
بوشهرنیوز: اگرچه نمی توان منکرِ وجودِ برخی سودجویان و فرصت طلبین در بازار بود اما نباید تقصیرِ گرانی های اخیر را فقط بر گردنِ بازار انداخت بلکه باید مسبب اصلی این گرانی ها را جستجو و به مردم معرفی کرد که به نظر می رسد مقصرِ بخش قابل توجهی از گرانی های اخیر خودِ دولت باشد.؛

بوشهرنیوز- این روزها کشور با جهش قیمت بسیاری از کالاها مواجه شده است. گرانی چند برابری کالاها که برای چندمین بار طی ماه های اخیر در سطح کشور روی می دهد کمر بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم درآمد را خم کرده است.

 

اگرچه بسیاری ممکن است این گرانی ها را به بازار ارتباط دهند که البته بخشی از آن می تواند صحیح باشد اما عامل اصلی گرانی خودِ دولت است.

 

بخشی از گرانی ای که این روزها مردم با آن مواجه هستند از حدود دی ماه سال گذشته کلید خورد. تقریبا از اواخر آذرماه و اوایل دی ماه ۹۸ قیمت ارز که حدود چند ماه در کانال ۱۱ و ۱۲ هزار تومان ثابت مانده بود اندک اندک روند صعودی به خود گرفت.

 

در آن زمان برخی افزایش قیمت ارز را به دلیل فرا رسیدن سال نوی میلادی دانسته و تصور می کردند پس از پایانِ تعطیلات میلادی افزایش نرخ ارز نیز متوقف شود.

 

از طرفی همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز به فعالین اقتصادی و مردم وعده داد بود به زودی قیمت ارز مهار شده و این گرانی ها مقطعی است.

 

افزایش بی رویه نرخ ارز اما هیچ گاه توسط دولت کنترل نشد و با ورود به ماه های بهمن و حتی اسفندماه که بازار به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار داشت قیمت دلار به ۱۶ هزار تومان رسید و گرانیِ بازار عید قابل پیش بینی بود.

 

در این میان واردکنندگانی که اجناس خارجی را در فاصله زمانی دی ماه تا اسفندماه ۹۸ خریداری و وارد کشور کرده بودند، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار، آن ها را در انبارها ذخیره کرده و اکنون پس از بازگشایی بازار وارد مغازه ها کردند.

 

در حقیقت بخش قابل توجهی از گرانی امروز بازارِ بوشهر و سراسر کشور ناشی از گرانی نرخ ارز در سه ماه پایانی سال ۹۸ بوده که اکنون با بازگشایی بازار وارد مغازه ها شده اند.

 

بخش دیگری از گرانی ها نیز مربوط به کارخانه های داخلی بوده که ممکن است مواد اولیه خود را با ارزهای بین ۱۲ تا ۱۶ هزار تومانی سال گذشته وارد کرده باشند.

 

بنابراین، اگرچه نمی توان منکرِ وجودِ برخی سودجویان و فرصت طلبین در بازار بود اما نباید تقصیرِ گرانی های اخیر را فقط بر گردنِ بازار انداخت بلکه باید مسبب اصلی این گرانی ها را جستجو و به مردم معرفی کرد که به نظر می رسد مقصرِ بخش قابل توجهی از گرانی های اخیر خودِ دولت باشد.

 

البته گرانی های افسار گسیخته اخیر دلایل دیگری از جمله افزایش نرخ کرایه ها، تعطیلیِ پایان سال و کاهش تولیدات داخلی، توقف فعالیت های مراکز تولیدی و صنعتی به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعطیلی بازار چین و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس و به تبع آن عدم واردات بخش قابل توجهی از اجناس توسط شناورهای بزرگ و کوچک، توقف واردات کالاهای ته لنجی به دلیل تعطیلی فعالیت شناورهای سفاری و چند دلیل دیگر نیز دارد اما می توان یکی از اصلی ترین دلایل آن را افزایش قیمت ارز و عدم مهار آن توسط دولت دانست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان