کد خبر : 9547
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳
-

با حضور معاون پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس روی داد؛

راه اندازیِ دهمین اندیشکده حکمرانی کشور در استان بوشهر

راه اندازیِ دهمین اندیشکده حکمرانی کشور در استان بوشهر
بوشهرنیوز: دهمین اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استانی وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر راه‌اندازی شد.؛

به گزارش بوشهرنیوز، معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در این آئین گفت: اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای تحقق عملی و کارآمد رویکردهای تحولی مجلس یازدهم، اصلاح نظام حکمرانی مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی اداره امور کشور پایه گذاری شده است.

 

طهماسب کاظمی بیان کرد: طرح راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری در سطح استان‌ها و کلان‌شهرها به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه همه صاحب‌نظران، اندیشمندان و محققان کشور برای مساله‌شناسی، معرفی و مدل سازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانون‌گذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف تصویب شده است.

 

وی افزود: این شبکه متشکل از نخبگان، دانشگاهیان و خبرگان اجرایی واجد شرایط هر استان به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده که با مدیریت غیر متمرکز و استقرار در مراکز استانی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، اهداف مدنظر را محقق می‌کنند.

 

کاظمی تاکید کرد: اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری یک کاربست علمی است که در مجلس در ۲ بعد تقنینی و نظارتی عمل می‌کند.

 

 

وی یادآور شد: این مرکز ماموریت‌های ویژه‌ای برای پیگیری کارها به اندیشکده‌ها می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود از ظرفیت‌های علمی استانی استفاده شود.

 

ضرورت ارتباط مرکز پژوهش‌های مجلس با جامعه نخبگانی استان‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: مرکز پژوهش های مجلس یک ظرفیت بسیار خوب پژوهشی برای بررسی‌های کارشناسی به شمار می‌رود و انفصال این بخش از حوزه نخبگانی استان‌ها بعنوان یک حلقه مفقوده شناخته می‌شود.

 

علی باستین افزود: تاکنون جای این اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری در استان‌ها با هدف استفاده از ظرفیت نخبگان خالی بوده است.

 

وی بیان کرد: در نظام‌های حکمرانی خوب دولت، نهادهای مدنی و بخش خصوصی سه ضلع مشخص آن به شمار می‌رود.

 

باستین ادامه داد: حوزه نخبگانی ما نباید محدود به دانشگاه‌ها باشد بلکه باید به بخش خصوصی و نهادهای مدنی نیز تعمیم داده و از این ظرفیت استفاده شود.

 

وی تاکید کرد: مهمترین نتیجه راه اندازی این اندیشکده این است که هم مولفه های حکمرانی خوب را در استان محقق کند و هم از ظرفیت بخش خصوصی و نهادهای مدنی استفاده شود.

 

به نوشته ایرنا، باستین گفت: باید به سمت مردمی سازی حکمرانی حرکت کنیم.

 

رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری بازوی مشورتی پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود.

 

محمد مدرسی با بیان اینکه دانشگاه خلیج فارس ۲۷۰ عضو هیات علمی دارد افزود: در کلیه دانشگاه های استان ۸۰۰ عضو هیات علمی وجود دارد و چون دانشگاه‌ها کانون نخبگانی است بنابراین دانشگاه خلیج فارس وظیفه دارد دانشگاه‌های استان، نخبگان و خبرگان را دور هم جمع کند تا بازویی مشورتی برای تیم تصمیم‌گیر در سطح کلان کشور باشند.

 

وی بیان کرد: استان بوشهر دهمین استان کشور است که دفتر اندیشکده حکمرانی در آن فعالیت خود را آغاز کرده و در زمره پیشتازان قرار دارد.

 

وی ادامه داد: استان بوشهر شورای ۱۱ نفره دارد و یکی از شوراهای مهم در کشور به شمار می‌آید.

 

در این آئین احکام اعضای اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری به اعضای اندیشکده استان بوشهر اعطا شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان