کد خبر : 4428
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
-

وقتی عملی خلاف شعار انقلابی صورت می گیرد؛

رانت سیاسی وانتخاباتی کاندیدای مدعی و پاسخ هوشمندانه آیت الله رئیسی

رانت سیاسی وانتخاباتی کاندیدای مدعی و پاسخ هوشمندانه آیت الله رئیسی
بوشهر‌نیوز: این حرکت‌های غیرقانونی و در تضاد با امر انقلابیگری، قطعا به ضرر این کاندیدای جوان خواهد بود و نتیجه آن زیر سوال رفتن فاکتور انقلابیگری برای این شخص است.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز ،روز گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه به استان بوشهر سفر کرد و مشکلات مردم این استان را مورد بررسی قرار داد.

در جریان این سفر که از آن به عنوان سفر مردمی تعبیر می‌شود، ابراهیم رضایی یکی از کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه دشتستان در جریان این برنامه به صورت خصوصی با آیت‌الله رئیسی دیدار کرد.

در این جا به بیان چند نکته خطاب به این کاندیدای جوان و مدعی انقلابیگری متذکر می‌شویم.

سوال اول جدی ما این است که آیا این دیدار خصوصی با یک شخصیت حقوقی تحت عنوان رانت صورت نگرفته است، آیا دیگر کاندیداها هم می‌توانستند صاحب چنین موقعیتی شوند و به صورت کاملا خصوصی با رئیس دستگاه قضا دیدار داشته باشند؟

چرا این موقعیت‌ها به صورت مساوی در اختیار دیگر کاندیداها قرار نمی‌گیرد و فقط مختص به یک نفر است، چرا ابراهیم رضایی باید از این دیدار در این موقعیت و در آستانه انتخابات سوء‌استفاده کند؟

رانت مگر فقط به مسائل اقتصادی و مالی محدود می‌شود، رانت سیاسی نیز وجود دارد، این اقدام مصداق عینی یک رانت سیاسی چرا که فقط رضایی توانسته با نفوذی که در اختیار دارد، صاحب این فرصت شود.

نکته دوم این است که آیت‌الله رئیسی با اقشار دیدار دارند و هیچگاه به صورت شخصی از جایگاه حقوقی خود استفاده نمی‌کنند، سوال این است که ابراهیم رضایی چرا در دیدار اقشار اینچنین حضور پیدا نکرده مطالب خود را مانند دیگر اقشار به وسیله نامه و… نگفته است و روی به یک دیدار خصوصی آورده است، آیا این نشان‌دهنده سوء‌استفاده‌گری و تبلیغات به نفع خود از این فرصت به دست آمده نیست؟

 

نکته بعدی این است که این تصویر منتشر شده(دیدار ابراهیم رضایی با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی) متعلق به چه زمانی است، اگر در جریان این سفر گرفته شده، این سوال مطرح می‌شود که چرا این تصویر اختصاصی گرفته شده است، آن هم با فردی که جایگاه حقوقی برای همه به صورت یکسان تعریف شده است.

اما اگر این عکس برای قبل است، پس چرا در این موقعیت زمانی منتشر شده است، این اقدام به انتشار کاملا اخلاق انتخاباتی را زیر سؤال می‌برد.

نکته آخر این است که ابراهیم رضایی از فساد سیاسی در دیدار با آیت‌الله رئیسی سخن به میان آورده است، در حالی که فساد سیاسی نشأت گرفته از رانت سیاسی است، این نوع از دیدار و بیان چنین مطالبی خود کلید زدن به یک فساد سیاسی با بهره‌گیری از رانت سیاسی به حساب می‌آید، آن هم در ایامی که تبلیغات برای انتخابات ممنوع است.

ابراهیم رضایی به جای اینکه از این دیدار رانت گونه به نفع مردم استفاده کند و مشکلات عدیده و فراوان دشتستان و به صورت کلی استان بوشهر را با رئیس قوه‌قضائیه مطرح کند، در رابطه با انتخابات مجلس که از قضا خود یکی از کاندیداها است، سخن گفته است.

آیا این بر خلاف انقلابی گری نیست که از این دیدار کاملا مهم و اساسی، برای رفع دغدغه ی شخصی استفاده شود، در حالی که مردم استان بوشهر مشکلات فراوانی را به دوش می‌کشند؟

دو نکته پایانی

*نکته اول:* یک مسئله مهم در این دیدار این بود که آیت‌الله رئیسی با یک تیزبینی عمیق به اظهارات ابراهیم رضایی پاسخ داده است، علارغم صحبت طولانی رضایی، ایشان فقط به کلمه«چشم، چشم» بسنده کرده است.

این یک ادبیات هوشمندانه‌ای بود که آیت‌الله رئیسی با به کار بستن آن به دنبال ممانعت از یک رانت سیاسی و انتخاباتی شدند و اصلا با او هیچ گفت‌و‌گویی را دنبال نکردند تا از این دیدار پیش آمده سوء‌استفاده انتخاباتی شود.

*نکته دوم:* انتخابات همواره سالم برگزار شده است و اکنون مردم دغدغه این انتخابات را ندارند بلکه دغدغه آنها مسائل قضایی، معیشتی و اقتصادی است که ابراهیم رضایی باید از این دیدار خصوصی در این مسیر استفاده می‌کرد.

این حرکت‌های غیرقانونی و در تضاد با امر انقلابیگری، قطعا به ضرر این کاندیدای جوان خواهد بود و نتیجه آن زیر سوال رفتن فاکتور انقلابیگری برای این شخص است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان