کد خبر : 7007
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
-

۶ سال انتظار بوشهری‌ها برای هیچ!/ میلیاردهایی که به پای چرخ و فلک بر باد رفت+فیلم

۶ سال انتظار بوشهری‌ها برای هیچ!/ میلیاردهایی که به پای چرخ و فلک بر باد رفت+فیلم
بزرگترین پروژه چرخ و فلک آسیا با گذشت 6 سال از زمان آغاز به کار احداث آن در کنار ساحل بوشهر، اسیر وعده امروز و فردای مسؤولان شده و همچنان به حال خود رها شده است. ؛

به گزارش بوشهرنیوز- در تمامی دنیا برای شادی، سرگرمی و جذب توریست به آن مناطق دست به اقدام ایجاد مناطق تفریحی مثل پارک بازی‌ها و… می‌زنند.

استان بوشهر طی سالهای زیادی از وجود یک فضای تفریحی و یک شهربازی برای کودکان و نوجوانان به اندازه کافی برخوردار بوده تا اینکه در اواسط چهارمین دوره شورای اسلامی شهر بوشهر بود که به پیشنهاد اعضای لایحه ساخت بزرگ‌ترین چرخ و فلک آسیا به ارتفاع ۷۲ متر در نوار ساحلی شهر به تصویب رسید.

مکان نمایی نامناسب

به عقیده برخی کارشناسان با تصویب مکان نهایی و احداث چرخ و فلک بوشهر باز هم شاهد ایجاد پروژه‌های غیر کارشناسی شده‌ای در سطح شهر بوشهر خواهیم بود که در دراز مدت نه تنها گره‌ای از مشکلات شهروندان بوشهری را باز نمی‌کند بلکه به آنان نیز خواهد افزود.

الهام بارگاهی عضو چهارمین دوره شورای شهر بوشهر در همان دوران در صحن علنی شورا طی اعتراضی نسبت به جای گذاری این پروژه داشت و گفت: از ابتدا هم شغاب را مناسب این طرح نمی‌دانستم چرا که این محل فاکتورهای لازم جهت احداث چنین طرح‌هایی را ندارد.

 بارگاهی افزود: وقتی شغاب ظرفیت پوشش ترافیکی حتی بازار ساده‌ای مثل جمعه بازار که فقط پوشاک و بعضی خشکبار را ارائه می‌دهد ندارد و جمعه‌ها شاهد ترافیک شدیدی در اینجا می‌شویم چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم طرحی به این بزرگی و استقبالی که به دلیل نبود شهربازی در استان از این سازه می‌شود جوابگو باشد.

بی‌توجهی به شکایات مردم

بارگاهی از نارضایتی‌های مردمی این منطقه گفت و افزود: بارها شاهد شکایت‌های اهالی شغاب بوده‌ایم که با مراجعه به دفتر شورا یا سطح شهر مراتب اعتراض خود را نسبت به این تصمیم به ما اعلام کرده‌اند اما متاسفانه نسبت به این شکایات توجهی نشده است.

از دیگر ایراداتی که به مکان این طرح وارد است، مجاورت آن با ساحل و رطوبت بیش از حد هوا در مکان است که موجب پوسیدگی و استهلاک هر چه بیشتر قطعات شده و هزینه‌های زیادی را بر دوش شهرداری و در واقع مردم خواهد گذاشت.

اما با وجود همه این مشکلات این پروژه به تصویب رسید و کارهای مناقصه آن در نیمه اول سال ۱۳۹۴ انجام شد و در مهرماه همان سال قرارداد با سرمایه گذار آن به امضا رسید.

بیش از ۴۷ میلیارد ریال برای احداث چرخ و فلک

قرارداد احداث این پروژه بر اساس توافق ۴۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال ریال بوده که ۸۰ درصد کل ارزش اعتباری و هزینه‌های زیرسازی و فونداسیون آن برعهده شهرداری به ارزش ۳۷میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و سهم نفر دوم معادل ۲۰ درصد به مبلغ ۹میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال بوده است.

 در زمانی که این قرارداد امضا شده است مقرر شده بود از زمان اولین پیش پرداخت تا زمان راه اندازی و بهربرداری هشت ماه بیشتر به طول نکشد و شهر پس از هشت ماه از سرمایه گذاری صورت گرفته منفعت ببرد. اما متاسفانه بعد از گذشت ۶ سال هیچ اتفاق خاصی در روند کار پیش نیامد.

اما جالب توجه اینجاست که در هیچ جای این قرارداد برای تأخیر در ساخت یا پرداخت‌ها هیچ گونه تضامین حقوقی قید و یا اخذ نشده است و به همین دلیل پیمانکار و شهرداری کار را تا هرآنچه که می‌توانستند به طول برده‌اند.

این چرخ و فلک که سالهای زیادی از تأخیر در افتتاح آن می‌گذرد با انتقادهای فراوانی از سوی مردم، مسؤولین، فعالین اجتماعی و رسانه‌ها مواجه شد اما بازهم فایده‌ای نداشته است.

عبدالخالق برزگرزاده اضافه کرد: طی هفته‌های گذشته شهرداری مقداری از بدهی خود را به پیمانکار پرداخت کرده و پیمانکار مقرر شده پس از دوسال که محل را ترک کرد بود در هفته جاری برای ادامه روند کار بازگردد و کار را شروع کند.

این عضو شورای شهر ابراز داشت: عمده‌ترین کار این پروژه که باقی مانده است نصب موتور آن، نورپردازی و فضا سازی آن می‌باشد.

وی در خصوص زمان اتمام این پروژه افزود: طبق بر آوردهای پیمانکار اگر مشکل خواصی در روند کار پیش نیاید تا سه ماه دیگر کار چرخ و فلک به اتمام خواهد رسید و بعد از طی شدن مراحل مجوزات استاندار آن می‌تواند مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

تاثیر تورم شدید اقتصادی بر هزینه ساخت 

برزگرزاده بیان داشت: با توجه به اینکه بودجه‌ای که برای این چرخ و فلک در نظر گرفته شده است مربوط به سال ۹۴ بوده و با توجه به اینکه کشور دچار یک رکود و تورم شدید اقتصادی طی سالهای گذشته بوده است یک اختلاف مالی وجود دارد که در کمیسیون ماده ۳۸ درحال بررسی است‌.

به گزارش فارس، حال باید دید با این همه وعده‌ مسؤولین طی مدت‌ زمان گذشته، مردم بوشهر می‌توانند گردش چرخ فلک در سال کنار ساحل نیلگون خلیج فارس ببینند یا بلندترین چرخ و فلک آسیا همچنان به حال خود رها می‌ماند.

ایمان شجاعی مقدم

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان