کد خبر : 9687
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
-

شریعتی به نقل از ظریف روایت کرد؛

خیانتِ زنگنه

خیانتِ زنگنه
بوشهرنیوز: ماجرای گاز ترکمنستان که به قطع گاز مناطق شمالی کشور در فصل سرما انجامید،‌ فقط یکی از موارد پرونده قصور بیژن زنگنه است و وی در ۸ سال تصدی وزارت نفت در دولت روحانی، اقدامات حاشیه‌ساز و خسارت‌بار فراوانی انجام داد.؛

به گزارش بوشهرنیوز، مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در توئیتر نوشت: آقای دکتر ظریف! حال که سکوت شکستید، در ایامی که وزارت نفت دولت سیزدهم بدون برجام موفق شده بدهی ترکمنستان را تسویه و قرارداد گازی را احیا کند، آنچه سال ۹۹ در جلسه با بنده و جمعی از نمایندگان در دفترتان گفتید، علنی بگویید: “زنگنه در ماجرای ترکمنستان ‎خیانت کرد”، دانستن حق مردم نبود؟!

 

لازم به ذکر است با روی کار آمدن دولت یازدهم، بیژن زنگنه وزیر نفت وقت، تعامل گازی ایران و ترکمنستان را در سال ۹۵ به هم زد.

 

ایران از سالیان قبل در فصل سرد از ترکمنستان گاز وارد می‌کرد و بابت این واردات، مبلغی به ترکمنستان بدهکار بود. در دولت حسن روحانی، اقدامی برای بازپرداخت بدهی صورت نگرفت.

 

با اقدام زنگنه، در دولت گذشته مناطق شمالی کشور به علت توقف واردات گاز از ترکمنستان دچار کمبود گاز در فصل سرما شدند.

 

در دولت سیزدهم بعد از گذشت ۲۰ ماه، با تسویه کامل اصل بدهی قبلی ترکمنستان تعامل گازی دو کشور مجددا احیا شده و به سطح ۲۰ میلیون متر مکعب مجموع سوآپ و ورادات رسیده است.

 

پایداری شبکه گاز شمال و شمال شرقی ایران، کمک به حل ناترازی گاز در روزهای سرد سال و افزایش صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و عراق و احیای قرارداد صادرات گاز به پاکستان از جمله مزایای خرید گاز ارزان ترکمنستان است.

 

 

 

 

 

 

 

حکم اولیه محکومیت ایران در پرونده واردات گاز از ترکمنستان، در سال ۹۹ صادر شد و در سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم پرداخت بدهی ترکمن‌ها آغاز شده و به سرانجام رسید.

 

از ابتدای دولت فعلی، به صورت مداوم روند مذاکره و فشار به عراقی‌ها برای دریافت معافیت از آمریکا و وصول مطالبات ایران در جریان بود که حال حدود ۳ میلیارد دلار آن در شرایط تحریم به نتیجه رسید که اتفاقا نشانه توانمندی دیپلماتیک ایران است نه ضعف آن. اظهارات وزیر خارجه عراق نیز موید تحت فشار بودن از طرف ایران و محدود شدن گاز دریافتی و نیازمندی به مجوز آمریکاست.

 

البته ماجرای گاز ترکمنستان،‌ فقط یکی از موارد پرونده قصور بیژن زنگنه است و وی در ۸ سال تصدی وزارت نفت در دولت روحانی، اقدامات حاشیه‌ساز و خسارت‌بار فراوانی انجام داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان