کد خبر : 2372
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
-

آیا هدف برجام برنده شدن در اخلاق بود؟!

آیا هدف برجام برنده شدن در اخلاق بود؟!
بوشهرنیوز : هدف از برجام از بین رفتن تحریم‌های ظالمانه بود، آیا جناب آقای روحانی در این مسئله می‌تواند اعلام کند که ایران به آن جایگاه مدنظر و پیروزی و موفقیت رسیده است؟؛

به گزارش بوشهرنیوز، رئیس جمهور در روزهای گذشته و در ایام چهارمین سالروز تصویب قرارداد موسم به برجام، که این روزها تمام سلائق مختلف کشور آن را خسارت محض می‌دانند، بار دیگر از افتخارات برجام گفت.

حسن روحانی در شورای اداری خراسان شمالی گفته است: «بسیاری از سیاستمداران جهان می‌گویند برجام پیروزی بزرگ سیاسی اخلاقی در تاریخ بود و اینکه ما قراردادی با دنیا بستیم و پای آن ایستادیم و عهد خود را نشکستیم و متخلف نبودیم، از نظر اخلاقی برای ما بسیار مهم است.»

وی همچنین عنوان کرد: ما در برجام عهدشکنی نکرده‌ایم. در اجلاس شانگهای دو نفر از سران دنیا گفتند که شما پیروزی بزرگ سیاسی و اخلاقی را در تاریخ بدست آوردید. آمریکایی ها نتوانستند کاری بکنند و در تمام مجامع بین‌المللی و سیاسی و حقوقی شکست خورده‌اند. ما ملت ایران توانسته‌ایم قدرتمان را به نمایش بگذاریم».

این سخنان رئیس جمهور مبنی بر پیروزی بزرگ سیاسی و اخلاقی گفتار دقیق و درست بود، اما باید از جناب روحانی این سوال را پرسید که آیا هدف از برجام و این قرارداد پیروزی در اخلاق بود؟

آیا هدف از مذاکرات چندین ساله که تمام جریانات کشور حتی آب خوردن به آن گره خورده بود، نمایان کردن چهره بی آبروی آمریکا بود و اینکه ملت‌ها دیگر بدانند که آمریکا قابل اعتماد نیست؟!

آیا موفقیت در توقف برنامه هسته‌ای ما و رساندن آن به شرایط کنونی و بازگرداندن تحریم‌ها از جمله تحریم‌های نفتی، بانکی و صنایع پیشرفته برای آمریکا و اروپا شد و ما در عوض این همه تعهد و عقب‌نشینی صاحب جام اخلاق شویم، آیا واقعا این تقسیم موفقیت‌ها عادلانه است که به خرد مردم داده می‌شود؟

ملت ایران هیچگاه به تایید اخلاقی از سوی جهان نداشته و ندارد، سال‌ها است که ایران به دلیل حمایت از مظلوم و مقابله با استکبار از جایگاه ویژه‌ای در دل مظلومان و مستضعفان و آزادگان جهان برخوردار است، پس ملت و کشور ما از نظر اخلاق چیزی کم نداشته است تا به وسیله برجام آن خلاء پر شود.

هدف از برجام از بین رفتن تحریم‌های ظالمانه بود، آیا جناب آقای روحانی در این مسئله می‌تواند اعلام کند که ایران به آن جایگاه مدنظر و پیروزی و موفقیت رسیده است؟

قطعا خیر، چرا که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد، بلکه تحریم‌های جدیدتری به تحریم‌های گذشته اضافه شد و در واقع جاده برجام برای ایران یک جاده کاملا یک طرفه بود.

اکنون که بر سر نعش برجام قرار داریم به جرأت تمام باید گفت که این قرارداد برای کشور ما چیز هدر رفتن زمان، غفلت از توان و ظرفیت‌های داخلی، شکست در اقتصاد و… نداشته است.

بسیار حرف سخیفانه‌ای است که اگر ما عنوان کنیم که معطل کردن چهار سال کشور و گره زدن زمین و زمان به مذاکره برای این بود که ما کاپ اخلاق را بالای سر ببریم که این حرف بسی تلخ و خنده‌دار است.

امروزه که به گفته همه دستاورد برجام تقریبا هیچ بود، شایسته است که رئیس محترم دولت و دیگر دولتمردان راهبرد خود در رابطه با برجام را عوض کنند و نگاه واقع بینانه‌ای نسبت به مطلب داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان