کد خبر : 5073
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
-

ایران در بزرگ‌ترین بحران انسانی چقدر موفق بوده است؟

ایران در بزرگ‌ترین بحران انسانی چقدر موفق بوده است؟
بوشهرنیوز: بدون توجه به گذشته کاری دولت و ناکارآمدی آشکار ایده مذاکره گرایی، بسیاری از ارکان دولت اکنون متعهدانه و صادقانه پای کار آمده‌اند، برخی انتقادات نسبت به استراتژی دولت در مواجهه با کرونا نیز تاحدی موجه است اما می‌بایست به جمیع جهات شرایط کشور و دولت (پارامترهای اقتصادی، اجتماعی و… ) نگاه کرد و تک بعدی تحلیل نشود.؛

بوشهرنیوز- مطلب را با این یک سوال مهم و اساسی آغاز می‌کنیم، ایران اسلامی در بزرگترین بحران انسانی معاصر تا چه میزان موفق بوده و آیا در این رابطه با بحران مواجه شده یا اینکه موفقیت چشم‌گیری داشته است؟

 

ابتدا باید عنوان کنیم که این ویروس آن چنان خطرناک است که تمام جامعه جهانی را فرا گرفته است، بسیاری از دولت‌هایی که خود را قدرت‌های برتر جهان می‌دانند، در این وانفسا دچار مشکلات عجیب و غریب شده‌اند.

 

اما با این وجود و با اعتراف بهداشت جهانی، ایران اسلامی در برابر دیگر دولت‌ها به مراتب بهتر، منسجم‌تر، قوی‌تر و پرشکوه‌تر توانسته است نقش خوبی در مدیریت این بحران عظیم ایفا کند.

 

با توجه به اقدامات قابل توجه در تمام بخش‌های نظام می‌توان گفت مجموعه اقدامات صورت گرفته تحسین برانگیز و در دنیا کم نظیر بوده است، در این رابطه نکاتی وجود دارد که آنها را شرح می‌دهیم.

 

نکته اول

با لحاظ مجموعه شرایط کشور (خصوصا وضعیت اقتصادی، تحریم ‌های ظالمانه همه‌جانبه و تمام عیار دشمنان) یقیناً عملکرد نظام در مقابله با کرونا، تبدیل به الگویی برای دنیا خواهد شد و همگان از اقدامات کشوری که از زمین، آسمان، دریا، کشتی، هواپیما، بانک، بیمه، پول، نفت و دارو و غیره در تحریم صددرصدی است، متحیر خواهند شد که چگونه ایران_عزیز موفق شد کرونا، این بزرگ‌ترین بحران انسانی معاصر را این‌گونه مدیریت کند.

 

نکته دوم

در این زمینه لازم است به موفقیت نظام در تامین دارو، رفع مناسب و قابل قبول کمبودهای اولیه، خرید و وارد کردن کیت، ایجاد سامانه غربالگری، فعالیت تحسین برانگیر و فوق‌العاده گروه‌های جهادی در تامین نیازمندی‌ها، تنوع روش درمان و خیز برای ابداع روش‌های علمی ابداعی، اقدامات گسترده نیروهای مسلح در ایجاد بیمارستان و نقاهتگاه‌ها، عدم کوچک‌ترین کمبود در نیازمندی‌های خوراکی و اولیه مردم (بر خلاف برخی کشورهای مدعی)، مرجعیت نظام در جهت‌دهی و اطلاع‌رسانی، ایجاد اعتماد عمومی و کسب همراهی قابل قبول مردم در رعایت سیاست‌های فاصله اجتماعی (فیزیکی)، توجه و سیاست‌گذاری برای ترمیم فشارهای معیشیتی گروهای آسیب پذیر، مسئولیت پذیری حکومت در قبال ضررهای اقتصادی بخش‌های مختلف اشاره کرد.

 

نکته سوم

عملکرد موفق نظام اسلامی در مواجهه با پدیده استثنایی و بی‌نظیر شیوع ویروس منحوس کرونا در مقایسه با وضعیت آشفته و حاد سایر کشورهای درگیر، قابل تامل است، واقعیت آن است که کشورهای مدعی و اصطلاحا پیشرفته و ثروتمند به شدت از این بلیه متاثر شده‌اند و گزارش‌های مستند و تکان دهنده‌ای از این موضوع روزانه منتشر می‌شود.

 

نکته چهارم

لازم است منصفانه یادآوری کنیم نگاه به مسئله بحران کرونا، مطلقا سیاسی نیست و همگان باید مواظب باشند از مرز انصاف و تقوا خارج نشوند، روشن است که این به‌معنای کم‌کاری‌های برخی مسئولین نیست، بلکه نباید این کار مجاهدانه عظیم و متحیر‌کننده را نادیده گرفت و با مطالب، پست‌ها و طعنه‌ها و غیره، آن را تخریب کرد.

 

بدون توجه به گذشته کاری دولت و ناکارآمدی آشکار ایده مذاکره گرایی، بسیاری از ارکان دولت اکنون متعهدانه و صادقانه پای کار مواجهه چندجانبه با بحران کرونا آمده‌اند، برخی انتقادات نسبت به استراتژی دولت در مواجهه با کرونا نیز تاحدی موجه است اما می‌بایست به جمیع جهات شرایط کشور و دولت (پارامترهای اقتصادی، اجتماعی و… ) نگاه کرد و تک بعدی تحلیل نشود.

 

نکته پنجم

وجه مهم افتراق کشور ما با سایر کشورهای درگیر در بحران کرونا، مولفه‌های درخشان فرهنگی، دینی و اجتماعی ایران است. مولفه‌هایی چون روحیه بسیجی، نوع دوستی، مسئولیت پذیری، خانواده محوری، ایثار (پدیده بی‌نظیر مجاهدان سلامت) و… زمینه‌ساز اصلی عبور موفق ما از یکی از بزرگترین و چندلایه‌ترین ابتلائات بشری خواهد بود. ان‌شاء‌الله.

 

نکته پایانی

همگان می‌دانند به دلایل تحریم، وضعیت قیمت نفت و… منابع دولت محدود است اما کمک‌های مردمی و فعال‌کردن بیش از پیش سنت‌های اصیل فرهنگی و دینی با استفاده از منابع قابل توجه مردمی (جهاد_ انفاق از کم‌ترین رقم‌ها تا ارقام قابل توجه بخش خصوصی خیر) می‌تواند فشار معیشتی اقشار محروم را مدیریت کند. این وظیفه انسانی و اسلامی را جدی بگیریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان