کد خبر : 1300
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
-

لزوم آمادگی بیشتر دولت برای حمله ملخ‌ ها

لزوم آمادگی بیشتر دولت برای حمله ملخ‌ ها
بوشهرنیوز: کشاورزی در بسیاری از استان‌های کشور ازجمله استان‌های جنوبی منبع درآمد خانواده‌های زیادی است، عمده مصرف محصولات کشاورزی در کشور از تولیدات داخلی است و درصورتی‌که این محصولات آسیب ببینند زندگی مردم دچار مشکلات بسیاری می‌شود.؛

به گزارش بوشهرنیوز، در روزهای پایانی فروردین‌ماه امسال خبر هجوم ملخ‌های صحرایی و دریایی منتشر شد. ملخ‌های صحرایی خطرناک‌ترین نوع ملخ هستند که از شبه‌جزیره عربستان وارد ایران شدند. علی‌رغم هشدار کارشناسان در خصوص آمادگی برای مبارزه با این ملخ‌ها و بعد از گذشت چندین روز خسارات زیای به محصولات کشاورزی وارد شد.

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره حضور این ملخ‌ها گفته است: اول بهمن‌ماه سال گذشته نخستین هشدار و اخطار از سازمان فائو مبنی بر احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور داده شد. به گفته محمدمهدی قاسمی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه ۹۷ این آفت تنها در شهرستان مُهر در سطحی نزدیک به ۲ هکتار مشاهده‌شده است. هجوم ملخ‌های صحرایی بار دیگر در فروردین‌ماه امسال رخ داد .

این آفت به همه محصولات زراعی، باغی و نیشکر حمله کرده و حتی از تنه درختان نیز تغذیه می‌کند.تراکم بالای این آفت، پتانسیل آن را دارد که یک مزرعه را نابود کند.

هرچند هجوم ملخ‌های دریایی به کشور اتفاق تازه‌ای نیست و در گذشته نیز رخ‌داده و حتی سبب قحطی شده‌ است، اما آنچه این بار هجوم این آفات را تبدیل به تهدید جدی برای تولید بخش کشاورزی کشور کرده، هم‌زمانی آن با سیل و بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی بوده است.مراتع سرسبز ناشی از بارندگی در ماه‌های گذشته پاسخ خوبی برای نیاز غذایی این آفت سیری‌ناپذیر است که رشد و تولیدمثل آن را افزایش می‌دهد.

صفر تا صد مبارزه با ملخ‌ها برعهده دولت است

کیخسرو چنگلوایی رئیس جهاد کشاورزی خوزستان می‌گوید: ملخ صحرایی جزء آفت‌هایی است که مبارزه با آن از صفر تا صد برعهده دولت است و مثل آفات دیگر نیست که کشاورزان خودشان اقدام به سم‌پاشی کنند.

علیرضا جمشیدیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز معتقد است: این آفت بومی ایران نیست و از کشورهایی مثل عربستان، مراکش، هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شود و تا ۲ هزار کیلومتر قدرت پراکندگی و پرواز دارد.

وی بیان می‌کند: این آفت به کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع هجوم می‌برد که با از بین بردن مراتع می‌تواند موجب کاهش تولید شیر و گوشت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان عنوان می‌کند: ملخ صحرایی بیشتر در مناطق مرطوب و ساحلی ظاهر می‌شود و در کنار ساحل نیز تخم‌ریزی می‌کند.

تهدیدی برای منبع درآمد خانواده

کشاورزی در بسیاری از استان‌های کشور ازجمله استان‌های جنوبی منبع درآمد خانواده‌های زیادی است، عمده مصرف محصولات کشاورزی در کشور از تولیدات داخلی است و درصورتی‌که این محصولات آسیب ببینند زندگی مردم دچار مشکلات بسیاری می‌شود.

ضروری است که دولت به این موضوع توجه ویژه داشته و عزم خود را برای مبارزه با این معضل و جلوگیری از خسارت‌های آن جزم کند. با توجه به مشکلات اقتصادی متعددی که امروزه گریبان گیر مردم کشورمان است، ورود یک مشکل جدید به زندگی مردم شرایط را بسیار دشوار می‌کند، لذا توجه به این معضل دارای اهمیت فراوانی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان