کد خبر : 1413
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۵:۱۷
-

آیت‌الله رئیسی در قم:؛

ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش یابد/ ضرورت اشتغال زندانیان

ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش یابد/ ضرورت اشتغال زندانیان
بوشهرنیوز: رئیس قوه قضائیه گفت: ورودی و خروجی پرونده به دستگاه قضایی قابل‌مقایسه نیست و لازم است با اندیشه‌ای صحیح ورود پرونده را به دستگاه قضایی کاهش دهیم.؛

به گزارش بوشهرنیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان قم که در مرکز آموزش قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: ضرورت تحول در دستگاه قضائی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و در این راستا می‌طلبد تحولاتی چابک که به سلامتی و کارآمدی دستگاه قضائی بیانجامد، رخ بدهد.

وی افزود: علما در کتاب قضا احتیاط ورود به دستگاه قضا را مطرح کردند اما امام خمینی (ره) در این راستا می‌فرمایند: علما احتیاط کنند اما اگر صلاحیت امر قضا را دارند و می‌توانند ورود کنند و این مسئولیت را بپذیرند باید وارد شوند که متعاقباً همین نظر را نیز رهبر معظم انقلاب نیز دارد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه امروز یکی از ارتباطات قوه قضائیه با حوزه علمیه است، گفت: به دلیل اینکه قوه قضائیه در مسائل مستحدثه نیازمند مباحثه اجتهادی است بیش‌ازپیش به ارتباطات علمی و فقهی با حوزه علمیه نیاز داریم.

وی با تبیین دلایل احتیاط علما در زمان‌های گذشته نسبت به امر قضا، تصریح کرد: شاید اینکه در اول کتب علما به‌ضرورت ورود به امر قضا توصیه نشده به دلیل فساد در حکومت بوده اما امروز فقه حکومت می‌کند و فروعات و مسائل پیش رو را باید در فقه پاسخ بدهیم اما در این راستا هیچ بن‌بستی وجود ندارد و کار جهادی و اجتماعی بین علما و حوزه باید صورت بگیرد.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه علما در گذشته به‌تنهایی فروعات را پاسخ می‌دادند، عنوان کرد: امروز در فقه به منابع رجوع می‌کنیم و نیاز است با حوزه علمیه و آن بخش از مراکز پژوهشی رابطه علمی دارند رابطه جدی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در راستای ارتباط قوه قضائیه با حوزه علمیه باید جذب و تربیت نیرو از سوی حوزه در دستگاه قضائی صورت بگیرد و اساتید باید روحانیون را تشویق کنند تا جذب بیشتری صورت بگیرد.

رئیس قوه قضائیه با عنوان اینکه عدل دایره وسیعی دارد، گفت: باید در اجرای عدالت اثباتی و اجرایی تلاش کنیم تا مزه شیرین عدالت را به مردم بچشانیم.

آیت‌الله رئیسی همچنین بر ضرورت تحول در قوه قضائیه تأکید و بیان کرد: بااینکه تحول در دستگاه قضائی یک ضرورت است اما پس از ۴۰ سال زمینه‌ای برای آزمون‌وخطا وجود ندارد بلکه امور باید دارای عزمی جدی و دوراندیشی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اینکه کرامت تنها به خوش‌اخلاقی نیست، توصیه کرد: کرامت تنها حسن خلق نیست و سریع انجام دادن کار مردم، باحوصله پیگیری کردن آن و انجام شایسته وظایف نیز کرامت به ارباب‌رجوع است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: باید آمار ورودی پرونده را در دستگاه قضائی پایین بیاوریم و بیاندیشیم که این موضوع را به‌صورت خاص و راه‌های مناسب پی گیری کنیم.

وی در ادامه با شایسته دانستن اشتغال برای زندانیان عنوان کرد: مسئله زندانیان و اشتغال مولد کار شایسته‌ای است و در این رابطه گام‌های مؤثری برداشته می‌شود که می‌تواند زندگی شرافتمندانه‌ای را برای آینده زندانیان به دنبال داشته باشد که در این راستا قوه قضائیه نیز مساعدت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ali چهارشنبه , 9 مرداد 1398 - 13:42

بنام خدا
عمل کرد و برخورد قوه قضائیه با مجرمین ضعیف و نادرست است ! دادگاه ها سعی می کنند که معلول را از بین ببرند ! غافل از اینکه معلول مجدد و شدید تر بوجود خواهد آمد ! همین است که هر روز پرونده ها غیر متعارف اضافه می شود باید علت شناسائی و اصلاح واز بین برود و…….

پزشگی ی قانونی در عملکرد خود سخت در اشتباه است ! زیرا بجای اینکه ضارب را همراه مضروب در گیر آمد و شد کند ، که درس عبرتی برای ضارب باشد ، فقط مضروب را درگیرمی کند ، ودر نتیجه ضارب به مضروب دهن کجی کرده و می گوید اینقدر برو بیا تا کلافه شوی . و……

تمام گرانی ها از دادگاه ها منشع می گیرد! ، فروشندگان دادگاه ها بدون ترس واهمه گران می کنند . و وقتی کسبه ی مشاغل گوناگون به دادگاه ها میایند و قیمت های گران شده دادگاه را میبینند ، آنها نیز گران می کنند و……….

تمام این گرانی ها روی قشر حقوق بگیر سر شکن می شود !!!….جون همه ی اجناس گران می شود و جه بسا که تا بحال مقداری گران شده و…….مسافر کش ها روی کرایه می کشند(شاید هم حالا کشیده اند) ، و تجار و کسبه روی جنس خود می کشند( شاید هم کشیده اند) !… پس تمام گرانی ها روی قشر حقوق بگیر بینوا سرشکن می شود و………..

آخرین اخبار

ایران و جهان