کد خبر : 1728
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
-

پایان تلخ مُرسی!

پایان تلخ مُرسی!

مرگ ناگهانی محمد مرسی آن هم در حین برگزاری جلسه محاکمه‌اش سبب شد تا بار دیگر نام او در صدر اخبار مصر قرار بگیرد. به گزارش بوشهر‌نیوز، محمد مرسی پس از انقلاب ۲۰۱۱ مصر در اولین انتخابات این کشور به ریاست جمهوری مصر رسید، او مسؤلیت به ثمر نشاندن انقلاب مردم را به دوش می‌کشید.

مرگ ناگهانی محمد مرسی آن هم در حین برگزاری جلسه محاکمه‌اش سبب شد تا بار دیگر نام او در صدر اخبار مصر قرار بگیرد.

به گزارش بوشهر‌نیوز، محمد مرسی پس از انقلاب ۲۰۱۱ مصر در اولین انتخابات این کشور به ریاست جمهوری مصر رسید، او مسؤلیت به ثمر نشاندن انقلاب مردم را به دوش می‌کشید.

در این زمان که همه منتظر برآورده شدن اهداف و آرمان‌هایشان بودند، محمد مرسی باید یک مصر جدید می‌ساخت و اهداف مردم را محقق می‌کرد، اما تلاش‌های یک ساله او چیزی جز تداوم رژیم قبلی نبود. بنابراین مرسی بیشتر از این نمیتوانست در این سمت باقی بماند.

آغاز اعتراضات گسترده و حمایت احزاب از برکناری او این اجازه را به ارتش مصر می‌داد تا بار دیگر در صحنه سیاسی این کشور بازیگر موثری باشد، ارتش در یک کودتا محمد مرسی را برکنار کرد.

خوب است به بهانه خبر مرگ محمد مرسی علت برکناری وی را به اختصار بازبینی کنیم.

در دوره تحولات انقلاب مصر، وضعیت معیشت مردم سیر نزولی به خود می‌گرفت و تدابیر محمد مرسی در اداره اقتصادی کشور یکی پس از دیگری ناکام می‌ماند و این ناکامی به نزولی‌تر شدن این سیر دامن می‌زد.

از طرف دیگر قانون اساسی ارائه شده توسط محمد مرسی در همه‌پرسی این کشور به شدت شکست خورد و نتوانست رضایت مردم را در این بخش نیز فراهم کند.

تا اینجا نسبت به دوره حسنی مبارک اوضاع فقط بدتر شده بود، آن از وضع معشیت آن هم از ساختار جدید مصر که هنوز نتوانسته بود خود را در قالب یک قانون اساسی به نمایش بگزارد.

اما در بخش مهم دیگری مردم خواستار یک تغییر محسوس در سیاست خارجه کشورشان بودند. این انتظار حتی در خارج از مرزهای مصر دیده می‌شد، کشورهای دیگر با دقت، اوضاع را رصد می‌کنند تا ببینند بالاخره مصر جدید در قبال رژیم صهیونیستی چه موضعی به خود می‌گیرد.

البته این انتظار به قدری بجا بود که حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نگرانی‌های مسؤلان اشغالگر را مرتب بازتاب می‌دادند،
ولی در کمال ناباوری، محمد مرسی با آغوشی باز به سوی استکبار جهانی گام بر می‌داشت، او نه تنها درباره پیمان کمپ دیوید اعلام پایبندی کرد بلکه برای قدردانی از امضا کننده این پیمان‌نامه یعنی انور سادات در حرکتی نمادین دو نشان افتخار دولتی “گردنبند نیل” و “ستاره شرف” را به خانواده انور سادات اعطا کرد.

این حرکات اینقدر غیر منتظرانه بود که حتی خانواده انور سادات می‌گویند این نوع برخورد با آنها در ۳۰ سال گذشته سابقه‌ای نداشته است.

محمد مرسی دنباله خوش‌خدمتی برای استکبار را گرفت، تا شاید بتواند با حمایت آنها کمی بیشتر در مسندش بماند، انور سادات بخاطر این قرارداد ترور شد و محمد مرسی به آن قرارداد پایبند ماند شاید نتوانسته بود از سلف خود عبرت بگیرد.

محمد مرسی در تاختن بر مقاومت منطقه هم دستی بر آتش داشت، او موضع سختی در قبال دولت مشروع سوریه می‌گیرد و سخنان تندی علیه این دولت بیان می‌کرد و حتی سفارتخانه سوریه را بست.

مردم مصر شاید از یکدیگر سوال می‌کردند آیا این ثمره انقلاب ما بود؟ تنها چیزی که مردم مصر جلوی چشمان خود می‌دیدند دولتی بود که در روش حسنی مبارک سرآمد بود و همین سرآمدی سر دولتش را به باد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان