کد خبر : 1899
تاریخ انتشار : جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۲:۵۱
-

امروز صورت می‌گیرد؛

اجلاس ایران با نمایندگان ۱+۴ برای سرنوشت پیکر بی جان برجام

اجلاس ایران با نمایندگان ۱+۴ برای سرنوشت پیکر بی جان برجام
بوشهرنیوز: اکنون اروپا به دنبال حفظ پیکر بی جان برجام است و به دنبال این است که ایران را برای ماندن در این تعهد متقاعد کند، حتی اگر فقط قرار باشد ایران از سایه درخت بی ثمر برجام استفاده کند!؛

به گزارش بوشهرنیوز، امروز جمعه (۷ تیرماه) نمایندگان ۱+۴ و ایران پشت میز مذاکره خواهند نشست تا وضعیت مختل برجام را رصد و قطع یا ادامه دادن و دیگر اقدامات دیپلماسی مربوط به آن را بررسی کنند.

جمهوری اسلامی ایران در مدت اخیر طبق اقدام‌های قانونی و سنجیده خود در ابعاد سیاسی، نظامی و امنیتی میدان را از آن خود کرده است و به نوعی از ابتکار عمل بالایی برخوردار است.

در طرف مقابل آمریکا خارج شده از برجام و اروپای وابسته و همچنین متحدین منطقه در مدت اخیر با شکست سنگین در شوهای دیپلماتیک، نظامی، امنیتی و سیاسی نتوانسته‌اند که قدمی به جلو بردارند و ایران را وادار به پذیرش درخواست‌های غیرقانونی کنند.

ایران با خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که حاضر نیست مسیر یک طرفه برجام را طی کند و نه تنها از فواید آن بهره نبرد، بلکه روز به روز در باتلاق تعهدات خود فرو برد.

اگرچه اروپا به ایران اطمینان داده بود که اجازه نخواهند داد حقوق قانونی ایران به دلیل نقض عهد آمریکا، زیر پا رفته و تضییع شود، اما این عهد کماکان رنگ عمل به خود نگرفته است.

حتی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به بیانیه تند سه کشور اروپایی علیه ایران روز گذشته آنها را به باج خواهی و تلاش برای خروج از برجام با هزینه جمهوری اسلامی متهم کرد.

اکنون اروپا به دنبال حفظ پیکر بی جان برجام است و به دنبال این است که ایران را برای ماندن در این تعهد متقاعد کند، حتی اگر فقط قرار باشد ایران از سایه درخت بی ثمر برجام استفاده کند!

اما ایران علاوه بر خویشتنداری و حفظ اصل برجام، به دنبال کم کردن تعهدات و عقب کشیدن است، این ضرب‌الاجل‌ها و اقدامات مسؤولان ارشد ایران، اروپا را از خروج کامل ایران از برجام نگران کرده است.

اکنون سران کشورهای اروپایی در مرحله راستی آزمایی قرار دارند، اگر این سران به دنبال اثبات اراده و تعهد واقعی خود مبنی بر حفظ برجام و سود دهی به ایران هستند باید حقوق ایران که با خروج آمریکا از برجام پایمال شده، تامین کنند، در این صورت فقط نیت واقعی اروپا به اثبات می‌رسد.

دولت تدبیر و امید اگرچه علارغم توصیه‌های دلسوزانه کارشناسان و دلسوزان کشور تن به برجام داد اما اکنون باید بداند که اروپا همان اروپای قبل برجام است و برای ادامه مسیر باید نقد را بر نسیه ترجیح دهد و دیگر نسبت به وعده‌های اروپا دل نبندد.

عدم دلبستن به وعده‌های دروغین اروپا و عدم داشتن حسن ظن به آنها از توصیه‌های مکرر سکاندار انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای است که مسؤولان ارشد ایران باید این بار به صورت جدی منویات ایشان را عملیاتی کنند.

امروز لحظه‌ای حساس است که باید دید دولت تدبیر و امید از عقبه خود تجربه می‌گیرد یا اینکه اروپا کماکان به وعده‌های رنگین خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان