کد خبر : 2121
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۱۰
-

حج سیاسی یا عبادی، کدامیک؟

حج سیاسی یا عبادی، کدامیک؟
بوشهرنیوز: از جمله مطالب خطا و اشتباهی که بعضاً در جامعه مطرح و یا اینکه در بستر فضای مجازی به صورت وسیع منتشر می‌شود این است که عنوان می‌کنند که «فریضه حج را سیاسی نکنید» یا «اینکه چرا سیاست را در امر حج دخالت می‌دهید»؟؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، حج‌ یکی از مهمترین فروع دین مبین اسلام است که در آن مسلمانان در مکه گرد‌هم می‌آیند و مناسک خاصی را به جا می‌آورند و این فرع دین طبق شرایطی بر همه مسلمانان واجب است که باید حداقل در عمر خود یک بار آن را ادا کنند.

در قرآن در رابطه با این عبادت آیات بسیاری سخن گفته و حتی سوره‌ای به نام حج در کتاب مبین قرآن وجود دارد و در برخی از روایت‌ها این عمل را پس از نماز برتر از هر نوع عبادت می‌دانند.

حج افزون بر داشتن ابعاد معرفتی و عبادتی، دارای ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی نیز است، البته مقصود از ابعاد سیاسی ابعادی است که بر طبق تعالیم اسلامی باشد که در این متن به آن می‌پردازیم.

از جمله مطالب خطا و اشتباهی که بعضاً در جامعه مطرح و یا اینکه در بستر فضای مجازی به صورت وسیع منتشر می‌شود این است که عنوان می‌کنند که «فریضه حج را سیاسی نکنید» یا «اینکه چرا سیاست را در امر حج دخالت می‌دهید»؟

این حرف، بسیار خطا بزرگی است چرا که قائلان به این سخن معتقدند اعمالی چون وحدت، استکبارستیزی، انزجار از دشمن و برائت از او، حمایت از مظلوم و مستضعف امری خارج از دین است!

در پاسخ به این افراد باید گفت آن چه ما در امور حج از اقدامات سیاسی را لازم داریم همه برگرفته از تعالیم دینی و فرامین اسلام است.

ایجاد وحدت قبل از آن که یک امر سیاسی باشد، امری اسلامی و دینی است و عبادت به حساب می‌آید، در قرآن کریم آمده است که: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا.

پس درمی‌یابیم ایجاد اتحاد میان اسلام و مسلمانان مایه اقتدار در مقابل دشمنان است و این دستور اکید اسلام و خدا و سفارش متواتر پیامبر و اهل‌بیت ایشان است، امری سیاسی که برگرفته از تعالیم دینی است.

معترضان عنوان می‌کنند چرا حج را سیاسی می‌کنید و شعار حمایت از دیگر ملت‌ها را سر می‌دهید، آزادانه اعمال حج را انجام دهید و کاری به کار کسی نداشته باشید.

اگر حجاج در مکه مکرمه از ملت یمن، فلسطین و دیگر مردم و ملل مستضعف و مظلوم حمایت می‌کنند، امری سیاسی است اما سیاستی که اجین شده با مکتب و دین است.

دفاع از مظلوم خود فریضه و عبادتی است که همه مومنان مکلف باید آن را انجام دهند و در آیات و روایات مختلفی بر این امر مهم و حیاتی تاکید شده است.

اگر ما در حج بر مسئله برائت تاکید می‌کنیم و اصرار داریم که به نحو احسن هر ساله انجام گیرد به این دلیل است که دستور اسلام عزیز است.

قرآن می‌فرماید: «أَنَّ اللَّهَ بَریءٌ مِنَ المُشرِکینَ وَ رَسولُه» و «إِنَّا بُرَآؤُا مِنکُم وَ مِمَّا تَعبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ کَفَرنا بِکُم وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ الْعَداوَهُ وَ الْبَغضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤمِنُوا بِاللَّهِ وَحدَهُ»

این همان دین است که به ما سفارش کرده، در امر حج سیاسی باشیم اما سیاستی که طبق تعالیم دینی باشد، چرا که این سیاست عین تکالیف دینی است نه قدمی بیشتر و نه قدمی کمتر.

افراد و جریاناتی که اصرار دارند در حج از مظلوم حمایت نشود، از ظالم اعلام برائت صورت نگیرد و یا اینکه طبق وحدت قدم برداشته نشود، یا در مسیر نوعی کج فهمی هستند یا اینکه یک سیاست شیطانی را دنبال می‌کنند.

یک سیاست آمریکایی و ضددینی وجود دارد که حج و اثرات پربرکت و بیشمار این فریضه الهی را خنثی کند در حالی که هدف از حج تقویت اسلام و مسلمین در مقابل کفر و طاغوت است.

انتهای پیام/

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان