کد خبر : 2277
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۶:۲۸
-

اخلاق (8)؛

کاندیداهایی که با ایجاد یأس،میکروفون دشمن می‌شوند

کاندیداهایی که با ایجاد یأس،میکروفون دشمن می‌شوند
بوشهرنیوز: یکی از مهمترین چیزهایی که باید در یک انتخابات از سوی کاندیداها، هوادارن و طرفداران، مخالفان، ناظران و همه کسانی که در این عرصه دخیل هستند، رعایت شود توجه به اخلاق انتخاباتی و تعهد نسبت به ارزش‌های ملی و مذهبی است.؛

به گزارش بوشهرنیوز، انتخابات از عرصه‌های مهم و حیاتی یک نظام، ملت و جامعه است که می‌تواند یک جامعه را به عزت برساند و در برخی مواقع ذلت را به جامعه و یک ملت تحمیل کرد.

یکی از مهمترین چیزهایی که باید در یک انتخابات از سوی کاندیداها، هوادارن و طرفداران، مخالفان، ناظران و همه کسانی که در این عرصه دخیل هستند، رعایت شود توجه به اخلاق انتخاباتی و تعهد نسبت به ارزش‌های ملی و مذهبی است.

یکی از مولفه‌های ارزیابی سعادتمندی یک جامعه و ملت میزان «سطح امید» آنها است. به عبارت دیگر میان سعادتمندی و سطح امید افراد یک جامعه تلازم وجود دارد.

سطح بالای امید، نشانگر بالندگی و سرزندگی است و هر اندازه سطح امید افراد، بالاتر باشد، توفیقشان در عرصه‌های گوناگون حیات بیش‌تر است. این ملازمه بین سعادت و سطح امید را می‌توان در سخن پیامبر گرامی اسلام(ص) مشاهده نمود، آنجا که می‌فرمایند: «اَلأمَلُ رَحمَهٌ لِأُمَّتی، وَ لَولَا الاَمَلُ ما رَضَعَت والِدَهٌ وَلَدَها وَ لاغَرَسَ غارِسٌ شَجَراً»؛ امید و آرزو، رحمتی است برای امت من، و اگر امید و آرزو نبود، هیچ مادری فرزندش را شیر نمی‌داد و هیچ کشاورزی درختی را نمی‌کاشت.

جای هیچ تعجبی نیست که بگوییم این سطح امیدواری قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است. به همین جهت است که امیرمؤمنان(ع) درباره تأثیرپذیری نامحسوس و پنهانی از معاشر و همنشین فرموده‌اند: « طَبعُکَ یَسرَقُ مِن طَبعه وَ أَنتَ لاتَعلَمُ»: طبیعت و روان تو (اوصاف و احوالی را) از طبیعت و روان همنشینت می‌رباید؛ به گونه‌ای که متوجه (این ربایش) نمی‌شوی.

از آن‌جایی که یک جامعه بدون وجود افراد آن، معنا و مفهومی ندارد، بنابراین می‌توان چنین ادعا کرد که ناامیدی موجود در افراد موجب گسترش آن در جامعه شده و به تبع، اسباب عقب‌ماندگی جامعه را به دنبال خواهد داشت.

تبلیغات‌های انتخاباتی از موثرترین عناصر در جوامع به شمار می‌رود، اگر ای عنصر مشتمل بر القاء یأس و ناامیدی باشد قطعا اثر معکوس خواهد داد و به جای اینکه مایه پیشرفت و رونق یک جامعه باشد، مایه سرافکندگی، سستی و پشیمانی و ضرر شود.

دشمن همواره به دنبال یأس در درون ملت است، گاهی برخی کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی به صورتی به بهانه تبلیغ یأس و ناامیدی را در دل مردم تزریق می‌کنند که گویا برای این کار از دشمن جیره می‌گیرند و اقداماتی را انجام می‌دهند که ملت ما به سعادت نمی‌رسد.

امام خمینی(ره) یأس را از جنود ابلیس عنوان می‌کنند و می‌فرمایند: یکى از جنود ابلیس «یأس» است. در امورى که انسان باید با امید و طُمَأنینه و تصمیم عمل بکند شیاطین ایجاد یأس می‌کنند و با این ایجاد یأس جوان‌هاى ما را در آن مسائلى که باید با تصمیم جدّى پیش ببرند، گاهى سست می‌کنند.

انتخابات سالم و پرشور و با رقابت مناسب موجب ناامیدی و یأس دشمنان و بدخواهان انقلاب و اسلام خواهد بود پس کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی باید بدانند که در این امر وظیفه سنگینی بر دوش دارند و نباید به بهانه تبلیغات انتخاباتی میکروفون دشمن شوند.

برخی از کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی مردم را به یأس و دلسردی می‌کشانند، در حالی که نمی‌دانند این یأس به منزله شکست خوردن ملت و مردم است، باید بدانند این اعمال روزی محاسبه خواهد شد و برای کلمه به کلمه باید پاسخ دهند.

یکی از اخلاق‌های انتخاباتی این است که نامزدها حقایق را بگویند، انتقادات را به مسؤولان قبلی وارد کنند، برنامه‌های خود برای توسعه و ترقی را عنوان کنند اما مردم را نسبت به انقلاب، نظام و آینده کشور مایوس نکنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان