کد خبر : 2411
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
-

اخلاق (12)؛

آقا و خانم کاندیدا صداقت داشته باشید

آقا و خانم کاندیدا صداقت داشته باشید
بوشهرنیوز: وعده‌هایی که معلوم است نمی توانند به آنها عمل کنند، به مردم ندهند، آنچه که در چارچوب قانون اساسی است و امکانات مملکت از امکان آن حکایت می کند، آن را به مردم بگویند.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، انتخابات همواره در هر جامعه و ملتی یا مظهر تمام نمای خوبی‌ها و یا مظهر زشتی و بی اخلاقی و عدم رعایت قانون است، هر چقدر که آن جامعه به قانون و ارزش‌های اصیل و مناسب خود باور داشته باشد، قطعا انتخابات در آن مظهر اقتدار و عزت خواهد شد.

اما اگر این جامعه متعهد به ارزش‌ها و باورهای خود نباشد و در مقابل قانون تمکین نکند، قطعا انتخابات مظهر زشت و ناپسندی به خود خواهد گرفت.

یکی از اخلاق های مهم و اساسی که باید تمام کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی طبق آن حرکت کنند، صداقت و پرهیز از دادن وعده‌های بی اساس و واهی است.

برخی از کاندیداهای انتخاباتی برای موفقیت در جلب آراء مردم به سمت خود در جمع هواداران انتخاباتی وعده ها و شعارهایی را سر می دهند که قادر به انجام آنها نیستند و یا از حیطه وظایف آنها خارج است.

متاسفانه برخی از وعده‌ها بر اساس تفکر و تعقل داده نمی‌شود بلکه رنگ طرح و تبلیغ به خود دارند، البته که اینگونه شعارگرایی حکم فریب مردم را خواهد داشت.

اینگونه وعده‌های واهی و الکی از منظر شرع و اخلاق، نکوهیده و ناپسند است. بنابراین، انسان های صالح، گوی سبقت را در میدان عمل از هم می ربایند و خدمت به خلق را نردبان قرب به خداوند متعال قرار می دهند. آنان از سخنان به ظاهر خوش آب و رنگ، ولی بی پایه که توان انجام دادن آن را ندارند، دوری می کنند.

امام علی(ع) در جملاتی زیبا و قابل تامل در رابطه با پیروان و اصحاب جمل، فرمودند: «چون رعد خروشیدند و چون برق درخشیدند، ولی کاری از پیش نبردند و سرانجام سست گردیدند. ما این گونه نیستیم. تا عمل نکنیم، رعد و برقی نداریم و تا نباریم، سیل جاری نمی سازیم».

امام صادق(ع) نیز حدیث اخلاقی می‌فرمایند:«هرگز به برادرت وعده ای نده که انجام آن به دست تو نیست».

قرآن کریم در سوره صف درباره انسان هایی که به گفتار خویش عمل نمی کنند، می فرماید: «هان ای کسانی که ایمان آورده اید، چرا چیزهایی می گویید که به آنها عمل نمی کنید. خدای تعالی سخت به خشم می آید که چیزی را بگویید که بدان عمل نمی کنید».

کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی باید با مردم با کمال صداقت سخن بگویند، اگر به دنبال این هستند که در دل مردم اثرگذار باشند بدانند که این صداقت بیشتر در دل آنها اثر خواهد گذاشت.

وعده‌هایی که معلوم است نمی توانند به آنها عمل کنند، به مردم ندهند، آنچه که در چارچوب قانون اساسی است و امکانات مملکت از امکان آن حکایت می کند، آن را به مردم بگویند.

امیدواریم به سطحی از اخلاق انتخاباتی برسیم که همه نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی در مقام تبلیغ صداقت را رأس کار خود قرار دهند و از دادن وعده‌های واهی و پوچ خودداری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ali چهارشنبه , 9 مرداد 1398 - 13:13

بنام خدا

چون مقوله حق الناس موضوع خدائی و قرآنی می باشد ، لذا تا زمانیکه مردم انواع گوناگون آنرا نشناخته و به آن عمل نکنند ، تذکر و تکرار آن در جاهای مختلف ضروری می باشد………

در دین نیمه خالی لیوان دیده می شود ، پر نبود ، بیت المال پایمال شده ! هر مسئولی کم یا بد کار کرده باشد….. ، حق الناس پایمال کرده ، راه نجاتی جز جبران ندارد!… شفاعت و توبه پذیر هم نمی باشد ، عذاب خواهد شد…..

اگر خدا حساب و کتابی داشته باشد ، تمام آن کسانی(مسئولی) که به نوعی پنهان کاری و کمکاری کرده (عمدا یا سهوا) باشند وبقیه سکوت کنند ، همه شریک جرم بوده ، مواخذه و عذاب خواهد کرد . جز جبران راه نجاتی نخواهد داشت و……..

آخرین اخبار

ایران و جهان