کد خبر : 514
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱:۰۵
-

در جهت اصلاح جامعه؛

از گزارش دهندگان فساد حمایت کنیم

از گزارش دهندگان فساد حمایت کنیم
بوشهرنیوز: لذا اگر خواهان تحقق نظارت همگانی در کشور هستیم بایستی با تعیین قواعد قانونی جدید از گزارشگری فساد به مثابه یک اقدام قهرمانانه تجلیل گردد.؛

به گزارش بوشهرنیوز؛ امروزه، مؤثرترین و کارآمدترین سازوکارهای نظارتی مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرایند نظارت است و خوشبختانه این سازوکار در کشور ما به « نظارت_همگانی » معروف است اما آنگونه که باید مورد توجه قرار ندارد!

جالب اینکه در سایر کشورها از جمله ژاپن به گزارش دهنده فساد سوت‌زن (Whistleblower) می گویند و یک روز در سال را به تکریم « گزارشگران_فساد » اختصاص داده اند!

گزارشگری_فساد در دیگر کشورها یک وظیفه شغلی خاص مربوط قشری خاص نیست و هر شهروند متعهد گزارش کردن فعالیت های غیر قانونی از قبیل تقلب، احتکار، رشوه، تولید محصول غیر استاندارد و نقص قوانین یا مقررات را وظیفه اخلاقی و شهروندی خود می داند.

البته باید توجه داشت که در دیگر کشورها برای تشویق مردم به گزارشگری فساد تمهیدات ویژه از جمله تشویق مالی و مصونیت قضایی تعیین شده است و کسی پس از گزارش یک پرونده فساد نگران از برخورد قضایی نیست!

لذا اگر خواهان تحقق نظارت همگانی در کشور هستیم بایستی با تعیین قواعد قانونی جدید از گزارشگری فساد به مثابه یک اقدام قهرمانانه تجلیل گردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان