کد خبر : 6125
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
-

روزی که هیمنه آمریکا در خلیج فارس درهم شکست+عکس

روزی که هیمنه آمریکا در خلیج فارس درهم شکست+عکس
ساعت ۱۶:۳۰ سه شنبه مورخ ۲۲ دی، دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل 10 تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحد‌های شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. ؛

به گزارش بوشهرنیوز- اتمسفر ایران اسلامی طی چند سال اخیر شاهد اتفاقات و رخدادهایی بوده که علاوه بر اینکه هرکدام در جای خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در سال‌های متمادی نیز می‌توان آثار آن را به نظاره نشست.

در این بین «دی» به ماهی برای تاریخ‌سازی مردم غیور ایران اسلامی تبدیل شده و حماسه‌های آن در اذهان ملت ایران و بلکه جهانیان جاودانه شده اند. یکی از این حماسه‌ها خاکسپاری فتنه سال ۱۳۸۸ است، حماسه‌ای که مردم در این روز به صحنه آمدند و بساط فتنه گران داخلی و خارجی را جمع کردند.

این حضور حماسی پس از آن رغم خورد که پس از انتخابات سال ۸۸، کشور وضع آرامی نداشت و استکبار جهانی با طراحی و توطئه در خارج و برخی عناصر داخلی خیال انقلاب رنگین و مخملی را در سر می‌پروراند اما مردم حماسه ساز ایران اسلامی با حضور به موقع این فتنه را در نطفه خفه کردند تا استکبار جهانی خیال نفوذ و دست درازی به میهن را به گور ببرد.

اما چهار سال است که دی ماه برای مردم استان بوشهر به ماهی که تداعی کننده شجاعت، جسارت و شهامت دریادلان نیروی دریایی سپاه و خاطرات و جان فشانی‌های دلیرمردان و تاریخ سازانی چون رئیسعلی دلواری ها، نادر مهدوی‌ها و بیژن گردها تبدیل شده است.

فلش بکی بدون رُتوش به ۲۲ دی ماه ۹۴

روز سه شنبه ۲۲ دی ماه سال ۱۳۹۴ باراک اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا طی سخنانی در نشست کنگره عنوان کرد که «آمریکا قدرتمندترین کشور روی کره زمین است، دیگران حتی به ما نزدیک هم نیستند، هزینه‌ای که ما برای نیروی نظامی خود می‌کنیم از جمع بودجه نظامی هشت کشور بعد از ما بیشتر است، نیروهای نظامی ما بهترین جنگجویان در طول تاریخ جهان هستند»؛ اما تنها چند دقیقه پس از سخنرانی وی و در حالیکه هنوز عرق روی پیشانی او خشک نشده بود، ۱۰ تفنگدار آمریکایی با تمامی تجهیزات و ادوات نظامی مدرن و پیشرفته در آبهای خلیج فارس و در نزدیکی جزیره فارسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شدند. جزیره‌ای که شاید تا پیش از این کمتر کسی نام آن را به گوش شنیده بود اما خیلی سریع به عنوان محل شهامت و شجاعت فرزندان رئیسعلی در کانون توجهات قرار گرفت.

روایت دستگیری آمریکایی‌ها توسط سپاه به نقل از آنچه که در رسانه‌ها عنوان شده

ساعت ۱۶:۳۰ سه شنبه مورخ ۲۲ دی، دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ۱۰ تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.

از ۱۰ تفنگدار مستقر در دو شناور توقیف شده ۹ نفر تفنگدار مرد و یک نفر تفنگدار زن بودند که در سه مایلی آب‌های سرزمینی جزیره فارسی قرار گرفته بودند. پس از بازرسی شناورهای آمریکایی مشخص شد که آن‌ها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین نیز به همراه خود داشته‌اند.

صبح روز سه شنبه ۲۳ دی و در حالیکه حدود ۱۷ ساعت از دستگیری تفنگداران آمریکایی می‌گذشت، سردار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: متاسفانه پس از توقیف شناورهای مزبور شاهد بودیم که نیروی دریایی آمریکا و ناو این کشور برای مدت ۴۰ دقیقه رفتار غیر حرفه‌ای از خود نشان داد و تحرکات هوایی و شناوری را در منطقه داشت که این امر نشان دهنده‌عدم تعهد آمریکا در رابطه با تامین امنیت و آرامش در منطقه است.

در هنگام دستگیری تفنگداران آمریکایی، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است. همچنین ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب‌های بین المللی در حال گشت زنی بوده است.

رهاسازی آمریکایی‌ها

حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه ۲۳ دی و در حالیکه هنوز ۲۴ ساعت از دستگیری تفنگداران آمریکایی نگذشته بود، سردار فدوی اعلام کرد که «بررسی‌ها نشان می‌دهد ورود نظامیان آمریکایی به داخل آب‌های سرزمینی ایران به دلیل خرابی سیستم‌های ناوبری بوده و موضوع در حال حل شدن است».

سرانجام در ساعت ۱۳:۳۰ روز ۲۳ دی ۱۳۹۴، سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رهاسازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.

روایت سردار سلامی از صدای لرزان شیطان

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه سه روز بعد از دستگیری و رهاسازی تفنگداران آمریکایی، ماجرا را اینگونه روایت کرد: «بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری در جهان نتوانسته بود یک نظامی آمریکایی را دستگیر کند، اما وقتی این نظامیان وارد آب‌های ما شدند شناورهای کوچک ایرانی با تعداد نیروی کمتر مانند عقاب آن‌ها را محاصره و دستگیر کردند و این ۱۰ تفنگدار در مقابل پنج شش جوان پاسدار سر تسلیم فرود آوردند. آمریکایی‌ها در ناو هواپیمابرشان که دارای شصت هواپیمای جنگی و پنج هزار نفر خدمه است دچار دستپاچگی شده و سراسیمه بودند و پی‌درپی هواپیماهای خود را به پرواز در می‌آوردند و ما صدای لرزان این ابرقدرت را می‌شنیدیم. در ادامه واحدهای شناور ما بلافاصله جزیره فارسی را پوشش دادند و اعلام کردند در صورتی که حرکت کوچکی از شما سربزند پاسخ کوبنده‌ای از ایران دریافت خواهند کرد.

بعد از آن صدای عجز و التماس مقامات سیاسی‌شان شنیده شد که طی تماس‌هایی تقاضای آزادی این تفنگداران دریایی را می‌کردند؛ ما نیز طی بررسی‌هایی که انجام شد فهمیدیم این تفنگداران بدون قصد وارد آب‌های ایران شده‌اند. این تفنگداران دریایی پس از دستگیری گریه می‌کردند، اما مهربانی پاسداران ما باعث احساس آرامش آنان شد. آمریکایی‌ها متواضعانه به اقتدار ما اقرار کردند و ما نیز به دلیل اینکه تشخیص دادیم این تفنگداران دریایی غیر عمد وارد آب‌های ایران شده بودند آن‌ها را رها کردیم و حتی سلاح‌هایشان را هم به آن‌ها بازگرداندیم. آقای ظریف به سردار فدوی گفته بود که کری (وزیر خارجه آمریکا) به شکل تمنا و خواهش درخواست می‌کرد که این نیروها آزاد شوند و گفته بود که اشتباه رخ داده است و آقای ظریف هم درخواست و ادبیات آمریکایی‌ها را به ما منتقل می‌کرد.»

اما حالا با گذشت چهار سال از این اتفاق مردم ما هنوز دوست دارند ابعاد تازه‌ای را باخبر و خاطرات شیرین این ماجرا را زنده کنند. خبرنگار خبرگزاری فارس به مناسبت چهارمین سال دستگیری تفنگداران آمریکایی در آبهای خلیج فارس و برای بازخوانی این رویداد از زاویه‌ای دیگر به سراغ محمد هادی حاجی زاده خبرنگار صدا و سیمای مرکز بوشهر رفته که به عنوان تنهاترین خبرنگار برای تهیه گزارش این رویداد مهم در همان روز به جزیره فارسی اعزام شده بود.

دستگیری تنفگداران آمریکایی در خلیج فارس به روایت تنها خبرنگار حاضر در صحنه

محمد هادی حاجی زاده ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: روز ۲۳ دی ماه سال ۹۴ ساعت حوالی ۶:۱۵ دقیقه صبح بود که معاون خبر صدا و سیمای مرکز بوشهر با من تماس گرفت و موضوع دستگیری چند تفنگدار آمریکایی را به صورت مختصر توضیح داد و گفت که باید برای تهیه گزارش به جزیره فارسی اعزام شوی. من هم سریع آماده شدم و رفتم صدا و سیما و به همراه دو تصویربردار (آقایان امیری و پورحیدر) به سپاه منطقه دوم نیروی دریایی رفتیم. حوالی ساعت ۸:۴۵ دقیقه به همراه تعدادی از پاسداران با هلی کوپتر به جزیره فارسی اعزام شدیم. حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه طول کشید تا به جزیره رسیدیم. بعد از پیاده شدن بلافاصله به سراغ قایق‌های آمریکایی که لنگر انداخته بودن رفتیم. قایق‌ها مملو از ادوات نظامی و مهمات آمریکایی و اغذیه و خوراکی‌هایی کشورهای عربی بود.

تصاویر قایق‌ها را که تهیه کردیم به محل استقرار تفنگداران آمریکایی رفتیم. آن‌ها را در ساختمان نوسازی نگه داشته بودند. این ساختمان یکی از بهترین ساختمان‌های جزیره بود و در چند سال اخیر که برای گلباران محل شهادت شهید مهدوی به جزیره فارسی می‌رفتیم در این ساختمان مستقر می‌شدیم. خلاصه اینکه به محض ورود به اتاق محل استقرار نظامیان آمریکایی یکی از آن‌ها شروع به گریه کرد؛ تعداد آن‌ها ۱۰ نفر (۹ مرد و یک زن) بود. به همراه مترجم به جلو رفتم و از او علت گریه کردن را پرسیدم. سرباز آمریکایی در جواب سوال گفت که «شما می‌خواهید ما را بکُشید به همین دلیل دوربین را داخل آوردید». تصور سربازان آمریکایی در ذهن از سپاه ایران، داعش بود چون داعشی‌ها معمولاً قبل از قتل و اعدام از اسیران خود فیلم تهیه می‌کنند.

به دلیل وقت کمی که داشتیم سریع مصاحبه را با فرمانده آمریکایی‌ها شروع کردم و علت این اتفاق را پرسیدم که او در جواب گفت «ما از کویت به سمت بحرین حرکت می‌کردیم و در اثر اشتباه وارد آبهای ایران شدیم». من مجددا پرسیدم چرا؟ که او گفت «اشتباه کردیم و بابت این اشتباه عذرخواهی می‌کنیم». سعی می‌کردم وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهم چون تنها خبرنگار حاضر و به نوعی نماینده رسانه‌های ایران و جهان و روایتگر این اتفاق بودم.

از فرمانده نظامیان آمریکایی هم نحوه برخورد را پرسیدم که در جواب عنوان کرد «برخورد خیلی خوب و کاملا محترمانه و انسانی بود». من درخواست داشتم که با تنها خانمی که همراهشان بود هم مصاحبه‌ای داشته باشم، آن خانم هم موافقت کرد: گویا نیروی فنی این تیم بود و از نحوه برخورد سپاه با آن‌ها تعریف می‌کرد و می‌گفت که در برخوردها مشکلی نداشتیم.

پاسداران نیز به محض اینکه مصاحبه را تمام کردیم آمریکایی‌ها را برای رهاسازی فراخواندند، ما هم برای گرفتن گزارش رو به دوربین در لحظه رهاسازی آماده شدیم و همزمان که نطامیان آمریکایی وارد قایق‌های خود می‌شدند ما هم سوار هلی کوپتر شدیم و تصاویر هوایی رهاسازی آن‌ها را ضبط کردیم. این رهاسازی حدود نیم ساعت زمان برد و به محض اینکه آن‌ها به ناو خود نزدیک شدند ما هم صحنه را ترک کردیم.

ساعت حدود ۱۴ بعدازظهر بود که با هلی کوپتر به بوشهر رسیدیم و به همراه تعدادی از پاسداران خیلی سریع به صدا و سیما رفتیم و کار تدوین گزارش را شروع کردیم. دیگر همکاران واحد خبر هم همکاری کردند و خبر را پیاده سازی، تنظیم و روی سابت بارگذاری کردند. از آن طرف صدا و سیمای تهران نیز اصرار داشت که سریع تصاویر را ارسال کنیم. ما هم با حساسیت تمام و با در نظر گرفتن منافع و مصالح ملی و دیگر ابعاد، تصاویر را تدوین و به تهران ارسال کردیم که بلافاصله از شبکه خبر و دیگر رسانه‌های ملی و سپس در رسانه‌های بین المللی پخش شد.

یادم هست بلافاصله آقای جو بایدن معاون باراک اوباما پس از اطمینان از آزادی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز گفت «که از ایران بابت این اتفاق عذرخواهی نمی‌کنیم». پس از این مصاحبه جو بایدن، سریع از معاونت خبر تهران با بنده تماس گرفتن و پرسیدن که آیا تصاویری از عذرخواهی نظامیان آمریکایی هم دارید؟ من هم گفتم بله داریم. تهران از ما خواست که این تصاویر را سریع برای آن‌ها ارسال کنیم. ما هم به سرعت پس از تدوین فرستادیم و ویدئوی بخش عذرخواهی فرمانده ناوی‌های آمریکا پخش شد. این فیلم آب سردی بر پیکره آن‌ها بود، این عذرخواهی آمریکایی‌ها خیلی مهم بود و تصاویر در کل خبرگزاری‌ها منتشر شد.

کار خدا

به فاصله ۱۹ روز از دستگیری و رهاسازی تفنگداران نظامی آمریکا (۱۱ بهمن ۱۳۹۴)، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای آمریکایی و بازداشت تفنگ‌داران متجاوز آمریکا در محدوده‌ی جزیره‌ی فارسی، اقدام شجاعانه و به‌هنگام کرده بودند، به افتخار دریافت «نشان فتح» از دست حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا نائل شدند. همچنین فرمانده کل قوا با تشویق درجه و ارشدیت به سایر فرماندهان و کارکنان مربوط به این عملیات حسب درخواست ستاد کل نیروهای مسلح موافقت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار پاسدارانی که متجاوزان آمریکایی به آب‌های ایران را بازداشت کردند، فرمودند: کار شما بسیار عالی، جالب و بهنگام بود و در واقع باید این حادثه را کار خدا دانست که آمریکایی‌ها را به آبهای ما کشاند تا با اقدام بهنگام شما، آنگونه با دستهایی که بر سر گذاشته بودند، بازداشت شوند.

بر اساس این گزارش، اکنون در سالروز این رویداد تاریخی دفتر خاطرات شیرین این حماسه را ورق و مرور می‌کنیم تا این دست درازی‌ها برای جهان استکبار و ایادی آن‌ها درس و عبرت شود.

سیدحسین موسوی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان