کد خبر : 6861
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
-

۸ سال فریب و محرمانه بازی برای انتقال آب کارون

۸ سال فریب و محرمانه بازی برای انتقال آب کارون
عملکرد دولت حسن روحانی نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید در ۸ سال زمام‌داری خود همواره به دنبال انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌های خوزستان بود. ؛

به گزارش بوشهرنیوز- کمبود آب در فلات مرکزی و جاری بودن رودهای پر آب در خوزستان سبب شده که از دهه‌ها پیش بحث انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌ها در دستورکار دولت‌های مختلف قرار گیرد.

بحث درباره انتقال آب کارون از همان روزهای ابتدایی دولت یازدهم بر سر زبان‌ها افتاد و دولت روحانی بر خلاف وعده‌های داده شده، پا روی خط قرمز مردم خوزستان گذاشت.

زنجیره انسانی برای جلوگیری از انتقال آب

مهرماه سال ۹۲ تنها چند ماه پس از آغاز به کار دولت یازدهم زمزمه انتقال آب در بین مقامات دولتی شکل گرفت؛ این زمزمه‌ها با روزهای کم آب کارون همگام بود و مردم خوزستان به بحث انتقال آب حساس شدند.

۲۰ مهرماه سال ۹۲ نخستین فراخوان برای تجمع مردمی در کنار کارون برای تشکیل زنجیره انسانی حمایت از رودخانه کارون در شبکه‌های مجازی منتشر و سرانجام مردم خوزستان برای نخستین بار با برپایی تجمع مردمی حمایت خود را از کارون اعلام کردند.

این تجمع‌ها چندین مرتبه تکرار شد و پای رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به اهواز باز شد. استاندار خوزستان، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه و هنرمندان مردمی نیز به زنجیره انسانی حمایت از رودخانه کارون ملحق شدند تا جلوگیری از طرح‌های غیرکارشناسی انتقال آب به بحث اول مردم تبدیل شود.

ظلم به دولت روحانی

با روی کار آمدن غلامرضا شریعتی در استانداری خوزستان موج جدیدی از اعتراض شهروندان به بحث‌های انتقال آب شکل گرفت؛ موج این اعتراضات نشأت گرفته از سخنان شریعتی بود که اعتقاد داشت دولت در زمینه انتقال آب مصوبه‌ای نداشته است.

شریعتی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود: «در بحث انتقال آب به دولت روحانی ظلم شده است».

با این حال آیت الله محسن حیدری در خطبه‌های نماز جمعه اهواز پرده از نامه محرمانه دولت برای انتقال آب کارون برداشت و چند روز بعد این افشاگری از طریق نمایندگان مجلس پیگیری شد.

محرمانه بازی دولت

آذرماه سال ۹۵ نامه‌ای محرمانه برای انتقال آب خوزستان منتشر می‌شود؛ نامه‌ای که خیلی زود اعتراض نمایندگان خوزستان .و چهارمحال و بختیاری را در پی داشت.

همچنین نمایندگان خوزستان برای لحظاتی مانع از سخنرانی رئیس جمهور در مجلس شدند و مدعی بودند که دولت در بحث انتقال آب صداقت ندارد.

رئیس جمهور در اولین سفر به استان خوزستان صراحتاً قول داد که از هرگونه انتقال آب از سرچشمه‌های خوزستان غیر از مصارف شرب جلوگیری خواهد شد اما مصوبه محرمانه هیأت دولت، اجرایی کردن خط انتقال آب به بهشت آباد را تایید کرد  و به گفته کارشناسان سند بی صداقتی دولت با مردم خوزستان است.

جنجال انتقال آب در دولت دوازدهم

با پایان دولت یازدهم و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، حسن روحانی بار دیگر در اهواز عدم انتقال آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی را تکرار کرد؛ جابه‌جایی معصومه ابتکار و روی کار آمدن عیسی کلانتری مهم‌ترین تصمیم دولت در حوزه محیط زیست بود که بعدها سبب جنجال‌های بیشتر و بزرگ‌تری شد.

همچنین روحانی در دولت دوازدهم حبیب الله بی‌طرف را به‌عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرد که بارها در گفت‌گوهای مختلف اعلام کرده بود که پروژه انتقال آب کارون به فلات مرکزی را به‌عنوان یک دغدغه شخصی پیگیری کرده بود.

معرفی بی‌طرف به مجلس سبب اعتراض گسترده خوزستانی‌ها شد و پای این اعتراضات به مجلس شورای اسلامی رسید تا در نهایت بی‌طرف به‌عنوان وزیر رأی نیاورد اما دولت از هبه کردن وزارت نیرو برای انتقال آب دست بر نداشت و رضا اردکانیان معاون بی‌طرف را به‌عنوان وزیر پیشنهادی نیرو معرفی کرد و در مجلس نیز رأی اعتماد گرفت.

درگیری لفظی کلانتری با نمایندگان خوزستان

آذرماه ۹۶ دولتی‌ها سفری به خوزستان داشتند که با حضور تنی چند از وزرای دولت دوازدهم، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون اول رئیس جمهور نیز در این سفر حضور داشتند.

در حاشیه این نشست کلانتری گفت: خوزستان اصلا مشکل آب ندارد تا با واکنش تند نماینده دشت آزادگان مواجه شد. ساعدی معتقد بود که خوزستان مشکل آب دارد و سازمان حفاظت از محیط زیست توجهی به مسائل کلان ندارد اما کلانتری در پاسخ ساعدی با اشاره به درگیری لفظی ابتکار با علی ساری نماینده مردم اهواز درباره هورالعظیم گفت: «بنده خانم ابتکار نیستیم که از شما بترسم، خوزستان اصلا مشکل آب ندارد و باید در این باره تصمیمات لازم گرفته شود».

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس دهم درباره درگیری لفظی کلانتری با نمایندگان خوزستان می‌گوید: تاکنون خیالمان راحت بود که سازمان محیط زیست حداقل مباحث کار‌شناسی خود را رعایت می‌کند واجازه فعالیت درحوزه انتقال آب را نخواهد داد. ما چند روز قبل نامه محرمانه‌ای از کلانتری خطاب معاون اول رئیس جمهور مبنی بر وجود آب مازاد در خوزستان مشاهده کردیم.

وی افزود: در این نامه اجازه اقدام برای انتقال آب بین حوزه‌ای صادر شده بود که این خطرناک‌ترین مکاتبه‌ای سال‌های گذشته در زمینه انتقال آب است.

توقف فعالیت قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه انتقال آب با دستور سعید محمد

 فرمانده وقت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در خصوص مطرح شدن موضوع انتقال آب خوزستان بیان کرد: کشور دارای مراکز مختلف تصمیم‌گیری و حکمرانی است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نقشی در جایگاه خاص دارد و به عنوان پیمانکار فعالیت می‌کند؛ تلاش ما این است که مأموریت خود را به درستی انجام دهیم اما بحث انتقال آب، موضوع پیچیده‌ای است.

وی افزود: شورای عالی آب استان‌ها و وزارت نیرو مسؤولیت تخصیص آب را بر عهده دارند و پس از بررسی‌های کارشناسی، زیست‌محیطی و اجتماعی، در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند. قرارگاه خاتم‌الانبیاء در آخرین حلقه از این زنجیره نقش‌آفرینی می‌کند و در این تصمیم‌گیری‌ها اثرگذاری ندارد و تنها به عنوان پیمانکار ورود پیدا می‌کند و کار را انجام می‌دهد اما بعضاً در چند وقت اخیر موضوعاتی را به قرارگاه منتسب می‌کنند که این کار ظلم است، البته ما به این نحوه رفتار عادت داریم.

محمد بیان کرد: آنچه از دست ما برمی‌آمد این بود که پروژه‌هایی که در حوزه انتقال آب موجب دغدغه مردم شده بود را متوقف کردیم.  بین خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد اختلافاتی در این زمینه وجود دارد و حدود سه پروژه که در این موضوعات اجرا شده بودند را متوقف کرده‌ایم.

اختصاص سه هزار میلیارد برای انتقال آب

آخرین اقدام دولت برای انتقال آب در روزهای پایانی دولت دوازدهم نیز در دی ماه ۹۹ انجام شد؛ دوم دی سال گذشته، سه هزار میلیارد ریال اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه و به پیشنهاد وزارت کشور از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور برای طرح انتقال آب کارون به اصفهان و استان‌های مرکزی تخصیص داده شده است.

اختصاص این اعتبار از بودجه ستاد بحران، در حالی بود که خوزستان و اهواز با مساله آبگرفتگی و مشکلات شبکه فاضلاب روبه رو بوده و برای تامین حداقل اعتباراتی همچون خرید پمپ با مشکل مالی مواجه بود.

نمایندگان خوزستان در اواسط دی ماه سال ۹۹ نیز نشستی با معاون اول رئیس جمهور داشتند که مشخص نیست دولت برای عدم اختصاص اعتبارات جدید قانع شده یا به صورت محرمانه برای انتقال آب در حال تلاش است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در روزهای ابتدایی فروردین ۹۹ نیز مجمع نمایندگان خوزستان سفری به استان چهارمحال و بختیاری برای بازدید از طرح‌های انتقال آب داشت؛ این بازدید اگر برای تغییر آب و هوا و اطلاع از وضعیت سرشاخه‌ رودخانه‌های خوزستان است، خوب بود اما اگر نمایندگان خوزستان برای پایان دادن به پروژه‌های انتقال آب در حال تلاش هستند باید جلوی محرمانه بازی دولت را بگیرند و در پایتخت به دنبال بستن پرونده انتقال آب باشند.

فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان