کد خبر : 6048
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
-

ظرفیتی بزرگ و جذاب اما مغفول/گردشگری دریایی، بستری مناسب برای خرمی خرمشهر

ظرفیتی بزرگ و جذاب اما مغفول/گردشگری دریایی، بستری مناسب برای خرمی خرمشهر
خرمشهر از جهات متعدد و متنوع ظرفیت‌های بی‌نظیر و بی‌بدیلی دارا است، رودخانه کارون، یادمان شهدای شلمچه، مرز بین‌المللی، بندر و... جمله‌ای از این ظرفیت‌های مهم هستند.؛

به گزارش بوشهرنیوز- گردشگری یکی از بحث‌های مغفول در کشور ما به حساب می‌آید، ظرفیتی که مرز و بوم ما به خوبی از آن برخوردار است اما آنگونه که باید و شاید مورد توجه مسوولان مربوطه نیست.

خرمشهر از جهات متعدد و متنوع ظرفیت‌های بی‌نظیر و بی‌بدیلی دارا است، رودخانه کارون، یادمان شهدای شلمچه، مرز بین‌المللی، بندر و… جمله‌ای از این ظرفیت‌های مهم هستند.

زامل منیعاوی یکی از فعالان و خیران اجتماعی و فرهنگی است. فردی که اکنون هیات قایقرانی خرمشهر را به دست گرفته تا با نگاه توریستی خود، ورزش و گردشگری را تلفیق کند.

ظرفیت خرمشهر را از لحاظ جاذبه گردشگری و تروریستی چگونه می‌بینید، آیا وضعیت فعلی شهرستان در حد ظرفیت‌ها و استعدادها است؟

منیعاوی: خرمشهر جزو معدود شهر‌های جهان می‌باشد که دارای رودخانه‌ای است که قابلیت کشتیرانی با عرض حدود ۲۰ متر دارد و از میان شهر می‌گذرد، اما متاسفانه این پتانسیل به دلیل عدم مدیریت بودجه‌های تخصیص داده شده در سال‌های گذشته خنثی مانده است.

خرمشهر در سال‌های نه چندان دور به عروس خاورمیانه مشهور بوده و دارای جاذبه‌های فراوان از نظر ساختار شهری، جو آب و هوا و فراوانی کالا به دلیل فعال بودن گمرک خرمشهر که در آن سال‌ها فعال‌ترین گمرک کشور بوده و این جاذبه‌ها در گذشته باعث حذف توریست‌های داخلی و خارجی بوده است و تاریخ خرمشهر نشان می‌دهد از نظر گردشگری و توریستی دارای استعدادهای احیا نشده است.

در گذشته فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان به خاطر این امر پروازهای مستقیم به کشور‌های جهان داشت اما متاسفانه اکنون این فرودگاه در پروازهای داخلی حتی به شهر‌های بزرگ کشور دچار مشکل شده است.

برای فعال شدن امر گردشگری خرمشهر، چه فاکتورهایی لازم است؟

منیعاوی: در کوتاه‌ترین زمان می‌توان با اندک هزینه با فعال کردن ورزش‌های آبی و بازی‌های آبی، به راحتی گردشگران استان را به سمت خرمشهر جذب کنیم و در بلند مدت فکری به حال مدیران غیر متخصص منطقه آزاد داشته باشیم.

منطقه آزاد اروند همانند فنر فشرده شده‌ای است که با رها کردن آن جهش قابل توجهی ایجاد می‌شود، مدیرعامل منطقه آزاد اروند باید دارای مدرک اقتصادی و رزومه اقتصادی قابل قبول باشد، در منطقه آزاد دیگر زمان برای آزمون و خطا نداریم.

از جمله کارهای انجام نشده در منطقه آزاد که می‌توانست به فعال کردن خرمشهر در زمینه‌های اقتصادی، گردشگری، توریستی، ورزشی و فرهنگی کمک کند می‌توان به چند مورد مهم اشاره کرد.

فعال کردن سفارت خانه و کنسولگری‌هایی که قدیم در این شهر مستقر بودند. خروج گمرک جمهوری اسلامی از منطقه تحت نظر منطقه آزاد جهت افزایش و کالا و کاهش قیمت در این منطقه جذب توریست و گردشگر، اعطای اقامت منطقه آزاد به کشور با خرید ملک آن هم در مناطق تعیین شده و حاشیه‌ای با هدف رشد منطقه از جمله این موارد مهم است.

ورزش قایقرانی چه نقشی در این زمینه(توسعه ظرفیت تروریستی) دارد؟

منیعاوی: ماهیت ورزش قایقرانی به دلیل انجام شدن آن در آب‌های آزاد و تماشای مردم فراتر از یک ورزش می‌باشد.

آب و هوای مطلوب خرمشهر در فصل پاییز و حتی اوایل زمستان می‌تواند ظرفیتی برای جذب تیم‌های ورزش‌های آبی به شهرستان باشد و از طرفی با توجه به عدم نیاز روادید تردد کشورهای همسایه منطقه آزاد اروند می‌توان تیم‌هایی از کشور‌های همسایه را به این منطقه آورد.

زمانی که هیات را به دست گرفتید چگونه بود و الان در چه وضعیتی قرار دارید؟

منیعاوی: بنده شهریورماه سال جاری به این سمت منصوب شدم، این هیات بدون هیچ مکان و حتی سربرگ و مُهری به بنده تحویل داده شد و به لطف خدا و همکاری مسوولان شهر و صرف فعل خواستن توانستیم هیات قایقرانی را مجهز به اسکله اختصاصی، دفتر هیات قایقرانی، چیدن کمیته‌های مختلف و نظم دهی مناسب کنیم.

ما در این مدت میزبانی مسابقات استانی انتخابی کشوری را به مناسبت هفته دفاع مقدس داشتیم و آماده میزبانی مسابقات زیر ۲۲ سال کشور انتخابی انتخابی تیم ملی بودیم که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا به تعویق افتاد.

هم‌اکنون هیات قایقرانی خرمشهر آمادگی میزبانی مسابقات و رویدادهای مهم استانی و کشوری را به بهترین شکل ممکن و در حد نام و آوازه خرمشهر قهرمان دارد.

معرفی اجمالی در مورد هیات بدید، تعداد، نحوه تمرین و مسابقات؟

منیعاوی: اکنون هیات قایقرانی خرمشهر با کادر و کمیته مربیان با تجربه توانسته است ورزشکاران این رشته را در رده‌های مختلف سنی آقایان و خانم‌ها به حدود ۵۰ نفر برساند و ورزشکاران آماده با تمرینات حرفه‌ای نیز در کنار این ورزشکاران جدید قرار دارند.

بنده به دنبال تاسیس تیم قایقرانی باشگاه یادمان کارون خرمشهر می‌باشم که در حال مکاتبات و تشریفات اداری هستیم و همچنین آماده اعزام تیم کاناپلو در لیگ استانی هستیم تا نام خرمشهر در این عرصه درخشیده شود.

نگاه شما نسبت به آینده چگونه خواهد بود؟ یعنی اهداف شما چیست‌؟

منیعاوی: بنده در اهداف بلند مدت خود آینده روشن و قوی را برای ورزش قایقرانی ‌می‌‌بینم و در برنامه‌های خود در ۳ سال آینده شاهد درخشش ورزشکاران خرمشهری در رقابت‌های جهانی خواهیم بود.

در بحث خدمات اجتماعی و کمک‌های فرهنگی فعالیت هم دارید؟

منیعاوی: به لطف خدای متعال در حال خدمت رسانی به مردم محروم خرمشهر با همکاری گروه‌های جهادی شهرستان هستیم، ساخت و تعمیر منازل محرومین و ایجاد اشتغال‌های خانگی برای بانوان بی سرپناه یا بد سرپناه از جمله این اقدامات است که امیدواریم مورد قبول قرار بگیرد.

حرف پایانی؟

منیعاوی: بابت انتشار دغدغه‌ها و مطالبات مردمی تشکر و قدردانی می‌کنم، امر گردشگری و بحث توریستی ورزش‌های آبی خرمشهر نیز به توجه ویژه رسانه‌ها دارد که امیدوارم با نگاه عمیق، خرمشهر در این مورد رشد و توسعه داشته باشد.

گفت و گو از محسن یوسفی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان